Adviesketens voeren druk op geldverstrekkers op: tempo maken bij dataontsluiting

Adviesketens voeren druk op geldverstrekkers op: tempo maken bij dataontsluiting

Veel geldverstrekkers spreken wel mooie woorden, maar komen niet tot daden als het gaat over het ontsluiten van klantdata. Dat schrijven CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep in een statement.

De hypotheekketens pleitten een halfjaar geleden al voor ontsluiting van klantdata door geldverstrekkers. Dat is voor hypotheekadviseurs nodig om aan de zorgplicht te kunnen voldoen. Volgens de betrokken ketens leidde dit weliswaar tot constructieve gesprekken, maar tot weinig resultaat. Een paar geldverstrekkers nam stappen tot dataontsluiting, maar bij veel grote partijen bleef het enkel bij goede intenties, aldus het statement. Dat roept alle hypotheekverstrekkers op tot snelle actie.

Klant wil informatie van adviseur, maar die heeft de data niet

Volgens de adviesketens spreken klanten vrijwel unaniem de wens uit om gedurende de looptijd van de hypotheek actief geïnformeerd te worden door hun adviseur over belangrijke zaken. Het gaat dan bijvoorbeeld over mogelijke besparingen binnen de hypotheek. De adviseur kent vaak niet de actuele stand van zaken, omdat hij niet betrokken is bij de incasso van rente en aflossing of de automatische aanpassing van de rente.

Die informatie heeft de adviseur wel nodig om aan de wensen van zijn klant te kunnen voldoen. Adviesketen hebben voor de klant een ‘opdracht tot data-uitwisseling’ opgesteld. Met dat document vragen klanten hun hypotheekverstrekker data te delen met de adviseur. Eerst kunnen alleen nieuwe klanten gebruikmaken van dit verzoek, later krijgen ook bestaande klanten het document. De ketens verwachten dat klanten er massaal gehoor aan zullen geven.

Softwarebouwers werken aan kenmerk voor data-uitwisseling

De adviesketens zijn bovendien in overleg met softwareleveranciers om dataontsluiting te vergemakkelijken. De softwarebouwers zijn bereid een speciaal kenmerk te ontwikkelen waardoor voor adviseurs en klanten direct duidelijk is bij welke hypotheekverstrekkers er data-uitwisseling met de adviseur plaatsvindt. “Zo kunnen adviseur en klant dit criterium betrekken bij de uiteindelijke keuze van een hypotheekverstrekker”, aldus de ketens.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.