Tulp stapt met hypotheeklabel De Nederlandse in markt voor vastgoedondernemers

Tulp stapt met hypotheeklabel De Nederlandse in markt voor vastgoedondernemers

De Tulp Groep betreedt per vandaag de buy-to-let-markt met het nieuwe label De Nederlandse. Door zich exclusief op de professionele belegger te richten, onderscheidt het merk zich van andere buy-to-let-aanbieders. De distributie verloopt aanvankelijk alleen via het platform beleggingspanden-financiering.nl. In een later stadium zullen meer gespecialiseerde adviseurs zich kunnen aansluiten.

In december betrok de Tulp Groep een nieuwe verdieping in het bedrijfsverzamelgebouw langs de A2 bij Utrecht. Om De Nederlandse van de grond te krijgen werd nieuw personeel aangetrokken en daar was werkruimte voor nodig. “We scheiden de organisaties”, vertelt Tulp-directeur Paul Wessels. “Het is een nieuw merk. Een nieuw schip met een eigen bemanning.”

Alleen ondernemers bij De Nederlandse

De acceptanten van De Nederlandse doen ook werkelijk iets anders. Ze zien alleen zakelijke aanvragen. “Vastgoedondernemers zijn onze doelgroep. Mensen die ofwel privé in box 3 of in een special purpose entity onderpanden bezitten om te verhuren”, zegt Wessels. De woningen worden niet gefinancierd op inkomen, maar puur op basis van de huurinkomsten. “Een ouder die een woning koopt voor de studerende kinderen bedienen we dus niet.”

Geen interessante markt voor verzekeraars

Wat Wessels betreft ligt de markt voor vastgoedbeleggers nog braak. Sinds de crisis stapten grote namen als Westland Utrecht, SNS, HBU en Direktbank uit de markt, En in tegenstelling tot de particuliere hypotheekmarkt kwamen er weinig nieuwe aanbieders voor in de plaats. “Verzekeraars en pensioenfondsen zullen niet snel instappen. Onder Solvency II worden leningen aan beleggers anders behandeld dan financieringen aan particulieren, dus is dit voor verzekeraars niet aantrekkelijk.”

Een belegger die nu een pand wil kopen wil nu weten of hij het kan financieren en hij wil direct actie ondernemen”

De financierende partij achter de Nederlandse is een grote Amerikaanse investeerder waarvan Wessels de naam niet wil prijsgeven. De zakken zijn in ieder geval diep. De Nederlandse schat de markt voor vastgoedbeleggers tussen de 1,8 en 3,5 miljard per jaar. “Met onze funding zouden we daar zo 10 tot 15 procent van kunnen opeisen”, zegt Wessels, die eraan toevoegt dat de ambitie voor het eerste jaar ongeveer 100 miljoen aan financieringen is.

Hypotheek op basis van huurinkomsten

De voorwaarden van De Nederlandse zijn ook anders dan bij verhuurhypotheken die zich wel richten op particulieren. “De inkomsten uit de huur moeten de lasten van de financiering compleet kunnen dekken. Daar moet een kwart marge in zitten. Dus als je 1.000 euro lasten hebt, moet je 1.250 euro aan huurinkomen genereren. Daarvoor kijk je dus niet naar de inkomsten van de debiteur, maar echt naar de waarde van het onderpand.”

Alleen voor woningen

De Nederlandse financiert in principe alleen woonhuizen. Wessels heeft het liever over ‘onderpanden die geschikt zijn voor bewoning’, omdat er nog wel een stukje winkel aan een pand vast mag zitten: tot maximaal 20 procent van de totale huurwaarde. De minimale financiering is 100.000 euro, per woning is het maximum 2 miljoen en de totale lening kan tot 5 miljoen euro. De Nederlandse staat niet onder AFM-toezicht.

Concurrentie heeft geen haast

Toch zijn de voorwaarden niet het belangrijkste onderdeel waarmee De Nederlandse het verschil wil maken. Uit eigen marktonderzoek viel Wessels de stroperigheid op waarmee financieringsaanvragen behandeld worden. Een kredietbesluit dat twee tot drie maanden nodig heeft is volgens hem geen uitzondering. “Een belegger die nu een pand wil kopen wil nu weten of hij het kan financieren en hij wil direct actie ondernemen. Als je drie maanden moet wachten op het fiat van je investeerder, kan dat pand zomaar weg zijn.”

Automatiseren zonder legacy

Met Link Asset Services (onder meer eigenaar van FlexFront), SowiesoHelder en HD Connect zette Wessels een nieuw proces op dat vanaf het begin is afgestemd op de buy-to-let-markt. “We hebben vastgesteld wat de ideale situatie is. Met dat uitgangspunt zijn we gaan automatiseren. Onze acceptanten kunnen nu heel snel ja of nee zeggen op een aanvraag. Dat is waar deze markt behoefte aan heeft en daar willen we het op winnen.”

Voor de Tulp Groep betekent de toevoeging van de Nederlandse ook meer duurzaamheid in het bedrijfsmodel. “Als je één productielijn hebt, dan ben je conjunctuurgevoelig. Zoek je daar een markt bij, dan ben je minder afhankelijk van die ene poot.”

NHG-hypotheek in de pijplijn

De Tulp Groep slaat de markt voor de particulier met een enkel beleggingspand in bezit dus over. Het label Tulp zal ook niet opschuiven in die richting vanwege de aanwezigheid van De Nederlandse. Desalniettemin verwacht Wessels toch een verbreding van het productaanbod. Tulp praat met nieuwe funders voor het aanbieden van scherp geprijsde NHG-hypotheken. Nieuws is dat volgens Wessels nog niet: “Een nieuwe investeerder voor onze NHG-propositie is vooralsnog meer ambitie dan feit.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.