Teleurstelling bij VEH en Consumentenbond over afwijzen collectieve claim boeterente Delta Lloyd

Teleurstelling bij VEH en Consumentenbond over afwijzen collectieve claim boeterente Delta Lloyd

Vereniging Eigen Huis (VEH) en de Consumentenbond zijn teleurgesteld over de uitspraak van de Rechtbank Amsterdam in de zaak tegen Delta Lloyd (nu Nationale-Nederlanden). De organisaties spanden de rechtszaak aan vanwege de in hun ogen onredelijke berekening van boeterentes aan klanten die hun hypotheek oversloten vóór juli 2016. De rechter wees een collectieve vordering af.

De rechtbank sluit niet uit dat woningeigenaren in individuele gevallen een te hoge boeterente hebben betaald, maar vindt de algemene voorwaarden van Delta Lloyd/NN op zich niet onredelijk. VEH en de Consumentenbond bestuderen het vonnis en de mogelijkheid voor een hoger beroep.

Boeterente om nadeel bank te compenseren

Consumenten die hun hypotheek tussentijds oversluiten om daarmee gebruik te kunnen maken van een veelal lagere hypotheekrente, betalen een boeterente om het financiële nadeel dat de bank lijdt als gevolg van oversluiten te compenseren.

Boetes niet transparant berekend

Uit onderzoek van de AFM kwam eerder naar voren dat niet alle boetes eerlijk en transparant werden berekend. De toezichthouder kwam daarop met een leidraad waarin staat hoe geldverstrekkers vanaf 14 juli 2016 de maximale boeterente moeten berekenen. Klanten die hun hypotheek na deze datum hebben overgesloten worden gecompenseerd, als na herberekening volgens deze richtlijn blijkt dat ze te veel boeterente hebben betaald.

Delta Lloyd hanteerde ongunstige rekenmethode

VEH en de Consumentenbond willen dat consumenten die vóór 14 juli 2016 een te hoge boeterente hebben betaald ook worden gecompenseerd. Volgens de Consumentenbond bleek uit onderzoek dat onder andere Delta Lloyd een zeer ongunstige rekenmethode hanteerde voor de betreffende datum.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.