Rabo steekt miljoenen in Britse online hypotheekbemiddelaar

Rabo steekt miljoenen in Britse online hypotheekbemiddelaar

Investeringsfonds Rabo Frontier Ventures (RFV) investeert samen met andere partijen bijna 9 miljoen euro in Trussle, een Britse online hypotheekmakelaar die gratis vergelijkt en adviseert. Rabobank wil van deze start-up leren hoe het aanvraagproces van een hypotheek met nieuwe technologie sneller, slimmer en eerlijker kan verlopen.

Rabobank (via zijn investeringsfonds RFV) doet samen met investeerders Goldman Sachs Growth, Finch Capital en Propel Venture een kapitaalinjectie van 7,5 miljoen Britse pond (ruim 8,8 miljoen euro) in Trussle. Hoe groot het aandeel van Rabo in de investering is, maakt de bank niet bekend.

Trussle wil met gratis advies Britse markt opschudden

Trussle is een start-up die als online gratis hypotheekmakelaar de Britse hypotheekmarkt probeert op te schudden. Het bedrijf wil het afsluiten van een hypotheek vereenvoudigen en vooral sneller maken. Gebruikers maken in ongeveer een kwartier een profiel aan, waarna Trussle ruim 12.000 hypotheekopties van zo’n 90 geldverstrekkers vergelijkt.

De start-up is naar eigen zeggen meer dan een vergelijker, omdat het persoonlijke advies geeft voor de best passende lening. Starters krijgen binnen vijf minuten een aanbod. Dat advies is gratis. Ook adviseert het bedrijf consumenten of oversluiten voordelig is. Trussle verdient zijn geld met een fee van de geldverstrekker.

Aanvragen hypotheek leidt tot stress

Trussle is een groeiend bedrijf. Afgelopen jaar verdubbelde de klantportefeuille. “Een huis bezitten moet stabiliteit en vrijheid betekenen. Helaas is de realiteit dat het aanvragen van een passende hypotheek vaak leidt tot stress, ongemak en onvoldoende transparantie. Sinds de lancering van Trussle in december 2015 hebben we duizenden huiseigenaren geholpen aan een passende hypotheekdeal”, aldus directeur Simon Williams in een persbericht.

Hypotheekproces groot pijnpunt

Harrie Vollaard, hoofd van investeringsfonds Rabo Frontier Ventures, noemt het hypotheekproces een van de grootste pijnpunten in de financiële sector. “Trussle loopt voorop in de manier waarop mensen hun hypotheek aanvragen en verkrijgen door het gebruik van technologie om hypotheken slimmer, sneller en eerlijker te maken”, aldus Vollaard. “We kijken ernaar uit om nauw samen te werken met Trussle in hun volgende fase om het aanvraagproces voor hypotheken verder uit te bouwen, evenals extra services om klanten nog beter te ondersteunen."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.