nieuws

Marcel van Leeuwen (EBC): ‘Werkgever moet weten wat financiële rust hem oplevert’

Financiële planning 1484

Als er geen huis gekocht wordt, de tweede gezinsauto nog niet afgeschreven is en er binnenkort geen lijfrente expireert, Hoeveel particulieren stappen dan uit zichzelf naar een financieel adviseur? De vraag stellen is hem beantwoorden. Op welke wijze krijg je de consument van nu dan financieel zelfredzamer? Steeds meer werkgevers zien dat als hun verantwoordelijkheid. In am:52 vertellen drie financieel planners die zich helemaal richten op werkgevers over hun bedrijfsmodel. Vandaag Marcel van Leeuwen van EBC Nederland.

Marcel van Leeuwen (EBC): ‘Werkgever moet weten wat financiële rust hem oplevert’

EBC-directeur Marcel van Leeuwen herkent de ontwikkeling: werkgevers die zich steeds meer interesseren voor het financiële welzijn van hun medewerkers. Helemaal zelfstandig, of onder zachte dwang van een cao. Voor Van Leeuwen zelf is er weinig nieuws aan. “Ons bedrijf is opgericht vanuit de visie dat arbeidsvoorwaarden en privéfinanciën naadloos op elkaar moeten worden afgestemd. Daar geloofden wij 18 jaar geleden al in.”

Geheim recept

Van Leeuwen is trots dat zijn kantoor erkend wordt als een van de pioniers op dit gebied. EBC telt inmiddels 40 medewerkers en opereert sinds kort onder Concordia de Keizer. Bereid om zijn receptuur helemaal met AM te delen is Van Leeuwen niet. Hij legt uit: “Er is een verschil tussen zomaar wat gesprekjes voeren, of je dienstverlening duurzaam toevoegen aan het HR-instrumentarium van een bedrijf. Hoe een adviseur dat invult, daar zit onderscheidend vermogen in.”

Deze dienstverlening werkt het best bij bedrijven die hun human resources ook echt zien als humans, en niet als resources

Niet zo romantisch als men denkt

Het vergt volgens Van Leeuwen overtuigingskracht: werkgevers moeten ook het voordeel inzien van financiële planning. “De onderliggende businesscase is heel belangrijk. Dat is ook niet zo romantisch voor elkaar te krijgen als menig financieel planner denkt: ‘als mensen rust hebben is dat fijn’. Een werkgever zal zich meteen afvragen wat die zogenaamde rust hem dan oplevert.”

Dus moet je je volgens Van Leeuwen goed verdiepen in wat de strategische doeleinden zijn van een werkgever. En hoe die doelstellingen uiteindelijk vertaald kunnen worden in het HR- en arbeidsvoorwaardenbeleid. Dat gaat volgens hem niet vanzelf. “Sterker nog, heel veel werkgevers hebben tot op heden nog niet de link gezien tussen financieel inzicht en HR-doelen. Daar ligt wat ons betreft wel de sleutel.”

Of het een succes wordt, hangt volgens Van Leeuwen ook af van de manier waarop de dienstverlening aan het personeel gepresenteerd wordt. De zorgvuldigheid bepaalt hoe mensen erop gaan reageren. “Dat is heel subtiel. Zet je het als werkgever verkeerd neer, dan denken medewerkers dat je van ze af wil, ‘want anders krijg je geen pensioengesprek’. Je moet daar dus goed over nadenken.”

Financieel planner niet voor iedereen te betalen

Volgens Van Leeuwen is over het algemeen de waardering van werknemers groot. De medewerkers van zijn klanten zijn blij dat er überhaupt iemand is met wie ze in gesprek kunnen over hun financiën. “Waar moet je als werknemer anders heen voor dit soort inzichten? Een financieel planner is niet voor iedereen even makkelijk te vinden of te betalen.”

EBC heeft een financieel platform ontwikkeld waarin medewerkers hun financiële gegevens kunnen bewaren. Daar rolt jaarlijks het Persoonlijk Jaarverslag uit dat werknemers inzicht geeft en toekomstscenario’s doorrekent. Het abonnement op het platform wordt betaald door de werkgever. Van Leeuwen heeft gemerkt dat het platform bijvoorbeeld zijn waarde bewijst voor mensen die een belangrijke verandering willen doormaken in hun (werkzame) leven. Dan is het volgens hem heel prettig om één locatie te hebben waar alle financiën bij elkaar staan en je de effecten van loopbaankeuzes in beeld kunt brengen.

Zet je dit als werkgever verkeerd neer, dan denken medewerkers dat je van ze af wil

Tevredenheid zorgt voor duurzame prestaties

De klanten van Van Leeuwen zijn veelal grote ondernemingen. EBC bedient bijvoorbeeld de medewerkers van Shell, Rabobank, KLM en KPN. “Deze dienstverlening werkt het best bij bedrijven die hun human resources ook echt zien als humans, en niet als resources. Je wilt dat je mensen tevreden zijn met wat ze doen in hun werk. Dat ze hun talent erin kwijt kunnen en dat ze tevreden zijn met hun beloning. Zo zorg je voor duurzame prestaties.”

Van Leeuwen is als EBC-directeur ook werkgever en kan zichzelf dus ook als ijkpersoon gebruiken. “Vind ik het nou zo belangrijk dat mensen financiële rust hebben? Wat ik graag wil is dat mensen gelukkig zijn met het werk dat ze doen zodat we samen onze doelstellingen kunnen realiseren. Het is meer dan interessant om duurzame inzetbaarheid en financiële planning aan elkaar te verbinden.”

Reageer op dit artikel