Hanzo van Beusekom (AFM): 'De hypotheekadviseur moet de Superheld voor de klant zijn'

Hanzo van Beusekom (AFM): 'De hypotheekadviseur moet de Superheld voor de klant zijn'

Hij hield dinsdagmiddag tijdens het ING Hypotheken Event een gloedvol verhaal over de rol van de adviseur. "De hypotheekadviseur is de Superheld, die klanten overzicht en inzicht kan geven", zei tijdelijk voorzitter van de AFM Hanzo van Beusekom zelfs. En: "In dit digitale tijdperk is de adviseur nodig om contact te maken met de klant. Want die kan het niet alleen".

De AFM-voorzitter ad interim sprak over zijn eigen hypotheekaanvraag, die hij geheel digitaal had afgesloten, maar wel met advies van zijn hypotheekadviseur. “Die man dacht met me mee, over mijn lasten, mijn pensioen en alle aspecten die nodig zijn voor een prettig leven. Zonder dat ik steeds langs hem moest, regelde hij veel en adviseerde me heel goed. Digitale hulpmiddelen ondersteunen die relatie, maar kunnen hem niet vervangen.”

Van Beusekom was op het ING Hypotheken Event in de theaterhangar bij Katwijk, waar hij 1.000 hypotheekadviseurs toesprak. Hij had het over de belangrijkste trends van dit moment: individualisering en digitalisering. “Die ontwikkelingen maken de adviseur geenszins overbodig. Hij heeft zelfs heel veel toegevoegde waarde in het adviestraject voor de klant. Veel mensen kunnen dat niet alleen. Ik ben financieel aardig onderlegd, maar was toch heel blij dat er iemand met me meedacht tijdens het zoeken naar de juiste hypotheek.”

Van Beusekom denkt dat adviseurs twee zaken nodig hebben: ze kunnen niet zonder digitale hulpmiddelen en ze moeten ondernemers zijn. En dan moeten ze waarde toevoegen voor de klant. Hij plaatste nog wel een kanttekening bij het beeld van de Superheld. “Een Superheld doet het niet voor zich zelf, maar doet zijn werk onbaatzuchtig voor de klant. Hij wil dat de klant het juiste kiest. Het kan nooit over het eigen belang van de adviseur gaan. En dan moet je ook rigoureuze keuzes durven maken die goed zijn voor de klant.”

De tijdelijke AFM-voorzitter wil dat de adviseur empathie toont. Maar als hij dat doet, dan blijft zijn rol belangrijk. Van Beusekom: “Ik zie dan niet zo veel bedreigingen voor de adviseur. Ik denk zelfs dat de behoefte aan advies groeit. De omgeving verandert. Bij het pensioen had je vroeger niet zo veel keuzevrijheid. Nu heb je daar advies bij nodig. Execution only voldoet vaak niet aan wat de klant echt nodig heeft. De adviseur kan zich daar echt onderscheiden.”

Van Beusekom (AFM): 'Enige spanning tussen ons en de adviseurs zal altijd blijven bestaan. We hebben ook andere rollen en verantwoordelijkheden'

Over de tegenstellingen die de relatie tussen adviseur en AFM lange tijd kenmerkten, zei Van Beusekom: “Enige spanning zal altijd blijven bestaan. We hebben ook andere rollen en verantwoordelijkheden. Maar we delen wel een hoger doel: het klantbelang dienen en zorgen voor een duurzaam financieel welzijn. Daar vinden we elkaar. Wij moeten zorgen voor de juiste randvoorwaarden en dat de spelregels helder zijn. We moeten bijvoorbeeld zorgen voor een gelijk speelveld. En als we de kwaliteit van het advies niet goed vinden dan zullen we daar ook iets van zeggen.”

Hanzo van Beusekom

Over het provisieverbod, zegt Van Beusekom: “Ik ben heel blij met het provisieverbod op complexe producten. Nu kan de adviseur echt in het belang van de klant werken. Het is een pijnlijk proces geweest, maar nu kunnen ze wel die Superheldenrol waarmaken. De toezichthouder is ook niet altijd onfeilbaar geweest in dit proces. We proberen nu wel eerder de problemen aan te pakken. Aflossingsvrije hypotheken is een voorbeeld waar zonder veel druk van ons veel goed werk wordt verricht door aanbieders en adviseurs.”

Execution only voldoet vaak niet aan wat de klant echt nodig heeft”

Spreker Steven van Belleghem onderstreepte later op de middag de visie van de AFM dat digitale transacties niet leiden tot het schrappen van de adviseur. Hij zei: “Computers volgen het script. Maar mensen tonen empathie. Computers kunnen dat niet. En dat is wel wat mensen ook vragen en willen. Dat de digitalisering verder zal groeien weet iedereen, maar tegelijkertijd worden mensen dan belangrijker. Computers kunnen veel, maar mensen kunnen meer. Computers confirm. People smile.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.