Financiële Makelaar en United Capital nu één bedrijf: 'Er waren veel mismatches'

Financiële Makelaar en United Capital nu één bedrijf: 'Er waren veel mismatches'

Bijna een jaar geleden kondigde Harrie-Jan van Nunen aan dat serviceproviders de Financiële Makelaar en VCN United Capital als één bedrijf zouden verdergaan binnen de Veldsink Groep. De VCN-locatie in Oud Gastel werd gesloten en de vestiging in Den Bosch flink uitgebreid. Bij de volgende nieuwjaarsreceptie is de klus voltooid. In 2020 kijkt het nieuwe VCN Hypotheekservice weer naar buiten en ziet Van Nunen zelfs mogelijkheden voor een nieuwe execution-only-straat.

Eind 2015 werd de Financiële Makelaar toegevoegd aan de Veldsink Groep. Dat had met United Capital al een serviceprovider in de gelederen, maar de twee konden naast elkaar blijven bestaan omdat ze verschillende doelgroepen bedienden. De grote tussenpersonen die de serviceproviders alleen nodig hadden als inkoopmaatschappij maakten gebruik van United Capital, de kleinere allroundkantoren die meer ondersteuning verlangden zaten bij de Financiële Makelaar.

Regiepartijen aanleiding voor samenvoeging

“Toen er nieuwe aanbieders op de markt kwamen, zijn we wel gaan samenwerken”, zegt Van Nunen op zijn werkkamer, nu twee verdiepingen hoger dan zijn oude kantoor in het FC Den Bosch-stadion. Met de komst van bijvoorbeeld Venn, Tulp en NIBC was het niet meer zinvol om twee verschillende overeenkomsten in te richten. “Dat was de eerste stap. Van daaruit merkten we dat er veel meer te halen was.”

Nieuw label: Financieel Support Nederland

De doelgroepen van de twee labels werden scherper gedefinieerd en er werd een derde merk aan de hypotheekservice toegevoegd. Speciaal voor de adviseur die alleen nog maar wil adviseren zonder enige bemiddeling. Dat nieuwe label, Financieel Support Nederland, heeft volgens Van Nunen een belangrijk pluspunt: het bemiddelt ook in dossiers bij aanbieders die momenteel nog niet in de portefeuille van VCN zitten, zoals SNS en de Rabobank.

Er zaten veel tussenpersonen op de verkeerde plek. Degenen die wel op de goede plek zaten, hadden daar dan weer last van”

“We nemen die posten dus gewoon in behandeling. Anders zou zo’n adviseur alleen voor die paar aanbieders nog een binnendienster in huis moeten hebben. Dan gaat het natuurlijk nooit werken.” Een wijsheid die VCN uit eigen ervaring putte: United Capital bood vrijwel hetzelfde aan onder de naam ‘Dossiersupport’ en de Financiële Makelaar probeerde het met het Bemiddelingsloket. Met het label Financieel Support Nederland moet de dienstverlening wel van de grond komen.

Leegloop in Oud Gastel

De samenvoeging van de serviceproviders betekende het einde van de VCN-vestiging in Oud Gastel. Van de 38 werknemers zijn er nog slechts 5 werkzaam in Den Bosch, de rest is vertrokken. Het betekende een nieuwe instroom van 18 nieuwe medewerkers vorig jaar. “Er is niemand boventallig verklaard”, benadrukt Van Nunen. Een aantal mensen kreeg problemen met de reistijd,“maar er zijn ook mensen weggegaan omdat ze moeite hebben met verandering.”

Tussenpersonen bij verkeerde serviceprovider

De synergievoordelen zijn volgens Van Nunen overigens bijvangst. De belangrijkste reden voor het samenvoegen van de serviceproviders was het toenemend aantal mismatches. Adviseurs bij United Capital die eigenlijk thuishoorden bij de Financiële Makelaar en vice versa. “Er zaten veel tussenpersonen op de verkeerde plek. Degenen die wel op de goede plek zaten, hadden daar dan weer last van. Uiteindelijk moesten we dat wel veranderen.”

Labels behouden eigen naam

Ondanks het samengaan van de twee Veldsink-dochters blijven de labels wel onder hun oude naam opereren. Van Nunen heeft geen kwalificaties als brons, zilver en goud willen geven, zoals in de markt ook wel gebeurt. Volgens hem een bewuste keuze omdat de een niet beter is dan de ander.

Desalniettemin zijn er meer serviceproviders die dezelfde aanpak hebben. Romeo Financiële Diensten biedt ook meerdere labels met verschillende serviceniveaus aan. Van Nunen meent echter dat er nog steeds grote verschillen zijn onder serviceproviders. De belangrijkste vindt hij het no cure, no pay-principe van zowel De Financiële Makelaar als de Financieel Support Nederland.

'Bij concurrentie risico op afwijzing groter'

“Wij verdienen niets als de hypotheek niet tot stand komt. Dus ook wij hebben baat bij een succesvol traject. Daarmee zijn we uniek in de markt.” Volgens Van Nunen bestaat bij de concurrentie het risico dat een moeilijke post te snel resulteert in een afwijzing. “Het loont dan niet meer om er nog meer tijd in te steken. Als wij de handdoek in de ring gooien, dan hebben we ook niets aan het voortraject verdiend.”

Om dat principe te laten slagen heeft de Financiële Makelaar niet de juniors, maar ‘de kennisspecialisten aan de voorkant zitten’, vertelt Van Nunen. “Alle aanvragen worden door de meest ervaren mensen bekeken en zij toetsen of de aanvraag bij deze maatschappij tot stand kan komen. Zo ja, dan gaat hij het gewone traject in. Zo nee, hoe en bij welke aanbieder kan het dan wel? Dat is het grote verschil tussen ons en andere serviceproviders of rechtstreekse aanbieders.”

Ik geloof heilig in een execution-only-straat. Heel veel adviseurs willen dat en hebben daar klanten voor”

Focus weer naar buiten

Nu de twee organisaties in elkaar geschoven zijn, wordt 2020 het jaar om de adviseur weer op te zoeken. Van Nunen erkent dat het afgelopen jaar veel aandacht is uitgegaan naar de interne situatie. “We zijn verhuisd, we hebben verbouwd, nieuwe systemen geïnstalleerd, het personeelsbestand is voor de helft vernieuwd. In 2020 maken we een pas op de plaats. Meer aandacht voor onze klant.”

Ontwikkeling execution only

De aanstelling van Yassine Bentmim als operationeel directeur van VCN Hypotheekservice betekent dat Van Nunen zijn handen vrij heeft om meer naar buiten te treden. Toch kijkt ook hij alweer verder vooruit. “Er zijn natuurlijk nog meer takken van sport waarin we ons kunnen ontwikkelen. Ik geloof heilig in een execution-only-straat. Heel veel adviseurs willen dat en hebben daar klanten voor, maar kunnen het niet zelf optuigen. Wij hebben de capaciteit en de financiën om dat wel te creëren en in één keer voor 1.500 intermediairs uit te rollen.”

Hoe groot de kans is dat het er op korte termijn komt? “We zijn er driftig over aan het nadenken hoe dit zullen gaan neerzetten. Je moet alle dingen stap voor stap doen. Het zal er misschien niet voor eind 2020 staan, maar voor hetzelfde geld ook wel.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.