In het nieuwe model wordt de franchisefee verhoogd en worden deelnemers aangespoord via een puntensysteem om zoveel mogelijk RegioBank-producten te adviseren. Een adviseur die te weinig punten sprokkelt, kan een gesprek verwachten vanuit de bank over de voortzetting van het partnerschap. Verschillende RegioBank-adviseurs hebben daarop hun zorgen geuit over de onafhankelijkheid van de advisering.
Plannen RegioBank
VRA-voorzitter Cees Meijer vindt het nog te vroeg om uitgebreid stelling te nemen over de plannen van RegioBank. “De bank heeft ons plannen voorgelegd. Daar hebben ze anderhalf jaar over gedaan. We gaan die plannen nu bestuderen en zullen dan een advies geven aan RegioBank.”
Het puntensysteem is maar een heel klein element als je weet wat de totale plannen zijn”
'Verstandhouding goed'
Ondanks de signalen dat een groep RegioBank-adviseurs zich ernstige zorgen maakt over de nieuwe koers, zegt Meijer dat de verhouding met de bankdirectie nog altijd prima is. “De bank slaat een nieuwe richting in. We hebben 530 leden. Dan zullen er altijd mensen het niet eens zijn met die koers.”
Budget voor rechtshulp
Volgens Meijer duidt het feit dat de VRA budget vrijmaakt voor rechtshulp er niet op dat de schuttersputjes nu betrokken worden. “De wijzigingen raken aan een aantal juridische aspecten. Kennis daarvan is niet aanwezig in het bestuur, dus dan is het logisch dat je externe expertise inschakelt.”
Op de wenselijkheid van een puntensysteem wil Meijer niet ingaan. “Ik ga daar inhoudelijk niets over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat het puntensysteem maar een heel klein element is als je weet wat de totale plannen zijn.”
'Rondgang is zorgvuldiger'
Volgens RegioBank-woordvoerder Harmen van der Schoor is er vanwege de zorgvuldigheid voor gekozen om de informatie niet op de ALV te delen, maar die een-op-een te verstrekken in een rondgang langs alle advieskantoren. De transitie is volgens hem nodig om het vergoedingsmodel van RegioBank in lijn te brengen met de gedeeldewaardestrategie van de Volksbank.
Hij erkent wel dat er RegioBank-adviseurs zijn die zich zorgen maken over de onafhankelijkheid in het nieuwe model. “Ik kan bevestigen dat die onafhankelijkheid ook in de toekomst verankerd is, dat staat niet ter discussie.”
Puntensysteem geen scorebord
Het puntensysteem is volgens Van der Schoor een manier om invulling te geven aan de ambities van de bank. Dat een lage score ervoor kan zorgen dat een franchisecontract op de tocht komt te staan, ontkent hij. “Het is geen scorebord. De punten zijn slechts een momentopname, maar kunnen wel aanleiding zijn om de gesprekken te intensiveren.”