Volgens de keten gebruiken geldverstrekkers veel verschillende begrippen als offerterente, dagrente en dalrente. Dat maakt het er voor consumenten niet duidelijker op. Met het oog op de toekomst zou het volgens de Hypotheekshop goed zijn als de communicatie nu al wordt verbeterd. “Het gaat om belangrijke aanpassingen, zeker nu er weer renteverhogingen worden aangekondigd, omdat een minder scherpe rente de consument over de looptijd vele duizenden euro’s kan kosten.”
Bewust
In het weekbericht schrijft de keten dat consumenten door de marktontwikkelingen tegenwoordig veel bewuster zijn van de rente die ze betalen. “Het is daarom van groot belang dat aanbieders hun communicatie over dit essentiële onderdeel van de hypotheek op korte termijn gaan verbeteren.”
De Hypotheekshop noemt een vijftal verbeterpunten voor geldverstrekkers:
- De eerste vraag die opkomt als een rentewijziging binnenkomt, is of het gaat om een verhoging, een verlaging of beide. Niet alle aanbieders vermelden dit echter. Daarnaast is het van belang wanneer de wijziging ingaat, en of er sprake is van een respijttermijn waarbinnen hypotheekaanvragen nog kunnen worden ingediend tegen de huidige rente. In het merendeel van de renteberichten ontbreekt deze laatste informatie, die bij verhogingen essentieel is.
- Stel het rentevoorstel is nog niet getekend, en de rente is gedaald. Bij sommige geldverstrekkers mag de rentewijzigingen dan handmatig worden aangepast op het rentevoorstel, bij andere heeft de klant hier geen recht op. Het zou duidelijk zijn als dit in het rentebericht en in de offerte staat vermeld.
- Het is ook belangrijk dat de offerte (voorlopig aanbod en bindend aanbod) duidelijk is over het vaststellen van de rentedatum.
- Na passeren of verlengen dienen de adviseur en de consument goed te worden geïnformeerd over welke rentedatum (rentelijst) van toepassing is. Dit is belangrijk met het oog op toekomstige (extra) aflossingen en waardestijgingen van de woning, en het rentevoordeel dat daarmee kan worden behaald.
- Tot slot is het van belang dat geldverstrekkers op hun digitale omgeving voor consumenten en adviseurs de historie van rentelijsten beschikbaar stellen.