Het initiatief is bedoeld om in een vroeg stadium signalen op te vangen van mensen die grote kans hebben om op termijn in financiële problemen te komen. In een proeffase hebben banken rekeninghouders die bijvoorbeeld regelmatig rood staan op de betaalrekening gewezen op de mogelijkheden van hulp bij schuldenproblematiek. Dat sluit ook aan bij de wens van klanten die van banken vragen een meer maatschappelijke rol op zich te nemen, blijkt uit onderzoek onder consumenten.
Problematisch
In Nederland hebben volgens de NSR-initiatiefnemers zo'n 1,4 miljoen huishoudens risicovolle of problematische schulden. Dit gaat in de meeste gevallen om betalingsachterstanden bij de Belastingdienst, nutsbedrijven, webwinkels en zorgverzekeraars. Problematische schulden beginnen vaak met betalingsachterstanden. Circa 2,3 miljoen huishoudens kampen met structurele betalingsachterstanden.
Verzekeraars
Banken, (zorg)verzekeraars, telecombedrijven, energiebedrijven en woningbouwcoöperaties die betalingsachterstanden signaleren kunnen consumenten via de NSR op weg helpen naar passende hulp.
Onder meer de vier grote banken ABN AMRO, Rabobank, ING en de Volksbank, verenigd in de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), verschillende gemeenten en initiatieven als Geldfit, SchuldenlabNL, Moedige Dialoog en fiKks leveren een bijdrage aan de NSR.