Welke vakantiebestemming kun je iedereen aanraden?
“Er zijn zoveel mooie plekken op de wereld. Onze mooiste reis ging naar Zuid-Afrika, een fantastisch land met enorme diversiteit wat betreft mensen, cultuur, flora en fauna. Dit jaar vierden wij vakantie in Sardinië, een prachtig groen eiland. Nog niet verpest door massatoerisme. In Nederland is het ook prachtig overigens. De kustregio Bergen-Schoorl is sinds mijn vroegste jeugd een absolute favoriet. Het kunstenaarsdorpje Bergen met de prachtige omgeving van bos, duin en strand is grandioos.”
Gaat je telefoon helemaal uit op vakantie, of laat je stiekem je werkmail binnenlopen?
“De mail lees ik in principe niet, bij urgente zaken ben ik telefonisch of via app altijd wel bereikbaar. Bovenal heb ik veel vertrouwen in mijn collega’s en kunnen ze best even zonder me. Maar laat ik eerlijk zijn: eens in de 4 dagen doe ik toch een kleine check, maar dan absoluut alleen op de hoofdzaken en zelden opgevolgd door een reactie. Overigens voelt dat niet bezwaarlijk. Als je plezier hebt in je werk en netwerkactiviteiten, dan voelt het voor mij niet als een opgave bereikbaar te zijn. Ik prijs mezelf altijd gelukkig met het werk dat ik mag doen en de mensen waarmee.”
Als sector moeten we het juiste evenwicht vinden tussen privacy en zorgvuldige kredietverlening”
Wat was de meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen halfjaar?
“Beseffende dat er van alles op- en aan te merken is, ben ik ervan overtuigd dat het Klimaatakkoord een goede stap is. Het is geen sinecure om met alle betrokken partijen, met net zovele belangen, tot consensus te komen. Triodos is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming. Zelf heb ik mij als onderhandelaar aan de klimaattafel Gebouwde Omgeving hard gemaakt om duurzaam wonen voor iedereen toegankelijk te maken. Iets wat ik als bijzonder eervol en relevant heb ervaren. Ik ben zelf positief gestemd over de wijze waarop ook binnen de financiële sector verduurzaming wordt nagestreefd. Los van het Klimaatakkoord is er in de sector veel nieuwe energie ontstaan. Duurzame activiteiten zijn geen niche meer maar business as usual. Dat past bij onze brede maatschappelijke verantwoordelijkheid, al kan het op onderdelen natuurlijk nog beter.”
Welke ontwikkeling in de branche moeten we de komende tijd in de gaten houden?
“Als eerste het integreren van duurzaamheidsdoelen in de klantreizen van woningkopers. Mij valt op dat de keten het verduurzamen nog te vaak als iets optioneels of additioneels ziet in haar dienstverlening. Bij Triodos Bank zien wij het níet verduurzamen van een ‘tochthuis’ als een financieel risico. We hebben hier een verantwoordelijkheid met elkaar. Op het gebied van zorg voor de klant rond de waardeontwikkeling van woningen, de ontwikkelende energiebelastingen en het netto-besteedbaar inkomen, kunnen we er niet omheen dat we als branche een keiharde zorgplicht hebben, ook bij execution only.
Verder denk ik dat sociale inclusie steeds belangrijker wordt. Met name in relatie tot de vlucht van artificial intelligence (algoritmen) en slimme datatoepassingen. Laten we zorgen dat kwetsbare groepen in de maatschappij hierdoor niet uitgesloten raken. Als sector moeten we, met deze nieuwe ontwikkelingen, het juiste evenwicht vinden tussen privacy en zorgvuldige kredietverlening. Privacy en sociale inclusie zijn daarbij cruciaal.”
Ligt Triodos qua doelen in 2019 op schema?
“Zeker, onze hypothekenportefeuille toont sinds 2016 een bestendige en beheersbare groei. Dit past goed bij de maatschappelijke impact die we willen realiseren en bij de verhouding zakelijke- particuliere kredietverlening. Trots ben ik op de enorm hoge NPS van onze klanten, de hoge medewerkerstevredenheid van het team Hypotheken, de bevlogenheid en betrokkenheid van mijn collega’s, inclusief ICT en marketing. En zeker ook op de samenwerking met onze kritisch geselecteerde intermediairs en overige business partners. We doen het samen.”
Op welk resultaat ben je trots?
“De trots zit echt in de balans waarin we zaken realiseren: duurzame impact op basis van goede dienstverlening met transparante en onderscheidende condities. Zo kwam de totale productbeoordeling van de Triodos hypotheek in de Geldgids van de Consumentenbond als beste uit de bus. Voor mij geldt dat de prestaties van de afdelingen pas duurzaam zijn als zaken in de breedte op orde zijn; klant- en medewerkerstevredenheid, voorwaarden, krediet-risicomanagement, maatschappelijke impact en kosten-baten beheersing. Het is gewoon heel tof we hier bij Triodos Bank een evenwicht in hebben gevonden.”
Wat moet bovenaan de agenda staan als de politici terugkomen van het zomerreces?
“Nu we het toch over de vakantieperiode hebben; ik las tijdens mijn laatste vakantie dit jaar het boek ‘Elite Gezocht’ van Sander Schimmelpenninck (Quote) en Ruben van Zwieten (‘Zuidas-Dominee’). Hun verhaal inspireerde mij zeer. Het gaat wat mij betreft niet over wat de politiek moet doen maar wat we met elkaar te doen hebben. Elite Gezocht gaat over de groeiende (kansen-)ongelijkheid en de mate waarin dit leidt tot segregatie en het leven in ‘eigen bubbels’.
Politiek maar ook mensen met vermogen of maatschappelijke posities, zouden meer oog kunnen hebben, en meer acties moeten ondernemen om de samenhang en gemeenschappelijkheid te bewaken. In mijn ogen zullen we scheefgroei tussen vermogens, groepen mensen en generaties - ook op gebied van de woningmarkt - tegen moeten gaan. En zorgen dat iedereen op een goede manier kan bijdragen, participeren en de kans heeft een goede toekomst op te bouwen. Denk aan de kansen voor starters op de woning- en arbeidsmarkt maar ook aan vermogensoverdracht.”
Claim nu uw zomerkorting op am:events
Twee tips waarmee u deze zomer ticketkorting kunt claimen op am:events!
Tip 1: op 17 september is het het event am:innosurance. Dit is hét innovatiecongres voor de verzekeringsmarkt waar volop inspiratie van buiten de branche én van buiten ons continent naar binnen wordt gehaald. Op het podium staan onder anderen vertegenwoordigers van Bol.com, De Persgroep en de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Discovery.
Download deze zomer de am:bundel over innovatie en ontvang een speciale kortingscode voor dit event.
Tip 2: op 26 november is het tijd voor de Nederlands grootste verzekeringsbranchedag, de am:dag, locatie: Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Tot en met 7 september boekt u dit event tegen speciaal tarief (vroegboekkorting), tickets: www.amdag.nl
Reserveer nu uw stoel en wees gegarandeerd van ontmoetingen met inspirerende sprekers én gelijkgestemden uit de verzekeringsbranche.