nieuws

Zomerserie (14) – Gitte van Haaren (Obvion): ‘Branche kan veel meer data delen’

Financiële planning 3017

Geen wekker, geen stropdas, geen files. De rust van de zomervakantie is een uitstekend moment voor reflectie. Hoe kijkt de sector terug op de eerste helft van 2019? Vijf weken lang stelt AM elke dag zeven vragen aan een branchegenoot. Gitte van Haaren is coo bij Obvion. Wat haar betreft zou het financieren van energiebesparende maatregelen verder vereenvoudigd mogen worden. “Gelukkig is de lobby hiervoor al gaande.”

Zomerserie (14) – Gitte van Haaren (Obvion): ‘Branche kan veel meer data delen’

Welke vakantiebestemming kun je iedereen aanraden?
“Voor mij is Ibiza the place to be. Wij genieten erg van de mooie ongerepte natuur, de strandjes, de azuurblauwe zee en de spectaculaire zonsondergang. Dan besef je hoe mooi de natuur is en hoe belangrijk het is dat we daar zorgvuldig mee omgaan. Samen met onze kinderen gaan we graag hiken en suppen. Op het eiland zijn zo veel mooie plekken waar je de ultieme rust kunt vinden. Daar vind je me meestal dan ook met mijn gezin en een goed boek.”

Gaat je telefoon helemaal uit op vakantie, of laat je stiekem je werkmail binnenlopen?
“Dat lukt niet helemaal. Binnen Obvion zijn we collectief verantwoordelijk voor het draaien van het hele bedrijf. En die verantwoordelijkheid draag ik, ook tijdens mijn vakantie. Op gezette tijden laat ik daarom mijn mail binnenlopen en check ik mijn binnengekomen calls. Voor de rest schakel ik gewoon lekker af.”

De ontsluiting van klantdata moeten we branche-overkoepelend zeker in de gaten houden

Wat was de meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen halfjaar?
“Voor Obvion was dat toch wel de herijking van onze strategie. Waarbij we bewust voor het intermediair kozen met onze focus op de doorstromer met rentevaste periodes tot en met 15 jaar. Daarmee weet de adviseur waar hij aan toe is. En het werkt want we doen het hartstikke goed met zijn allen. Ik ben dan ook erg trots op alle collega’s bij Obvion dat we onszelf zo goed op de kaart hebben gezet.”

Welke ontwikkeling in de branche moeten we de komende tijd in de gaten houden?
“Het hypotheekproces is al jaren bijna onveranderd gebleven. We hebben wel geautomatiseerd maar echt grote veranderingen hebben nog niet plaatsgevonden. Dit gaat zeker veranderen in de komende jaren. Ik denk dat we de ontsluiting van klantdata branche-overkoepelend zeker ook in de gaten moeten houden. We kunnen als branche veel meer klant- en hypotheekdata met elkaar gaan delen. Zo helpen we onze adviseurs in het krijgen van een volledig klantbeeld en het goed invullen van de zorgplicht. Daarmee kunnen ze hun klanten in de totale hypotheekproces van advies voorzien. We volgen de ontwikkelingen op dit gebied en zullen graag meewerken, daar waar wet- en regelgeving dit toelaat.”

Ligt Obvion qua doelen in 2019 op schema?
“Ja, we draaien uitstekend. We zijn druk bezig ons marktbereik uit te breiden en ons marktaandeel stijgt. Qua productie liggen we op koers en in het najaar komen we zoals beloofd met een nieuw product.”

Op welk resultaat ben je trots?
“We bouwen aan een kerngezonde cultuur als fundament. Dat zien we nu al terug in onze medewerkerstevredenheid die stijgt. Samen zetten we er met onze adviseurs de schouders onder, zijn we hand in hand op weg gegaan op veranderreis. Die passie van onze collega’s is buiten het bedrijf voelbaar. Dat krijgen we vaak terug van onze adviseurs. Daar ben ik meer dan trots op.”

Wat moet bovenaan de agenda staan als de politici terugkomen van het zomerreces?
“In de huidige woningmarkt zien we een toenemende schaarste. De groeiende vraag kan nu niet worden opgevangen. De politiek zou er alles aan dienen te doen om bijvoorbeeld betaalbare nieuwbouw te stimuleren, zodat er ruimte op de woningmarkt gaat ontstaan in plaats van dat deze nog meer op slot raakt. Daarnaast zou er meer aandacht mogen zijn voor het eenvoudiger financieren van verduurzaming van de woning. Gelukkig is de lobby hiervoor al gaande.”

Reageer op dit artikel