nieuws

Ook NN verlaagt nu automatisch hypotheekrente bij aflossing

Financiële planning 36152

Nationale-Nederlanden sluit aan in de rij hypotheekverstrekkers die automatisch de rente verlaagt als de schuld daalt. Het aantal tariefklassen wordt door NN uitgebreid van drie naar negen. Dat geldt zowel voor nieuwe als bestaande klanten. NN wilde al per 1 januari automatische daling mogelijk maken, maar kreeg dat toen niet voor elkaar. De nieuwe tariefklassen gelden nu met terugwerkende kracht per die datum.

Ook NN verlaagt nu automatisch hypotheekrente bij aflossing

Klanten van wie het huis meer waard is geworden en om die reden in een lagere risicoklasse thuishoren, moeten dat zelf aantonen bij Nationale-Nederlanden. Bijvoorbeeld met een recent taxatierapport of op basis van de actuele WOZ-waarde.

Spaarhypotheek

De daling verloopt automatisch, behalve voor klanten met een (bank)spaarhypotheek. Hoewel zij ook in aanmerking komen voor een lagere rente bij een hogere spaarwaarde, kan een renteverlaging ook ongunstig uitpakken. Nationale-Nederlanden verwijst deze klanten naar een financieel adviseur om zich te laten adviseren over de beste optie.

Delta Lloyd-klant

Klanten met een Delta Lloyd-hypotheek krijgen de automatische verlaging zodra de portefeuille is gemigreerd naar de systemen van Nationale-Nederlanden. De tariefklassen en risico-opslagen voor Delta Lloyd-klanten maakt de geldverstrekker pas in een later stadium bekend.

Standaard

Marcel Zuidam, CEO van Nationale-Nederlanden Bank reageert verheugd op de wijziging van de voorwaarden. “Nationale-Nederlanden is hiermee de eerste grotere hypotheekverstrekker die voor al haar klanten gedurende de rentevaste periode een automatische daling van de hypotheekrente door aflossing mogelijk maakt.” ABN Amro, ING en de Rabobank verlagen inderdaad alleen op verzoek. Voor kleinere geldverstrekkers is automatische verlaging eerder de standaard geworden.

Terugwerkende kracht

Vorig jaar werd NN door de Consumentenbond bekritiseerd omdat tussentijdse verlaging helemaal niet mogelijk was. Zelfs niet op verzoek van de klant. Nationale-Nederlanden beloofde verbetering, maar kreeg dat om technische redenen niet op de geplande datum voor elkaar. Als klanten tussen 1 januari en nu eigenlijk in een lagere risicoklasse waren beland, dan zal NN dat met terugwerkende kracht aanpassen.

Reageer op dit artikel