nieuws

Zdenka van Schaik (AFM): Nazorg belangrijk bij aflossingsvrij

Financiële planning 7748

Wie heeft een aflossingsvrije hypotheek? Op de vraag die Zdenka van Schaik, manager van het team Lenen en Sparen bij de AFM, stelt op am:hypotheken gaan veel vingers de lucht in. Niet zo gek als je bedenkt dat tweederde van de hypotheken die in Nederland zijn afgesloten een aflossingsvrije component in zich heeft. En wie maakt zich zorgen over zijn eigen aflossingsvrije hypotheek? Niemand steekt zijn vinger op.

Zdenka van Schaik (AFM): Nazorg belangrijk bij aflossingsvrij

De bezoekers van am:hypotheken zijn representatief voor de grote groep consumenten die ooit voor aflossingsvrij hebben gekozen. Veel mensen maken zich er totaal geen zorgen over dat ze hun aflossingsvrije hypotheek aan het einde van de looptijd moeten aflossen. Ze gaan daar wel eens over nadenken als het bijna zover is, is de gedachte.

In problemen

Het grootste dossier dat Van Schaik in portefeuille heeft is Aflossingsvrij. Ze zegt geen idee te hebben hoeveel mensen daadwerkelijk in de problemen komen. Het moment waarop moet worden afgelost, is vaak nog ver weg. Wat ook betekent dat er vaak nog voldoende tijd is om maatregelen te treffen.

Aflossingsvrije component

Tussen pakweg 2035 en 2038 geldt voor pakweg 700.000 huiseigenaren dat hun aflossingsvrije hypotheek expireert en er dus geld moet zijn. Nederland telt in totaal 3 miljoen hypotheken, twee derde hiervan heeft een aflossingsvrije component in zich.

Bewustwording en op tijd in actie komen, zijn volgens Van Schaik van belang om problemen in de toekomst te voorkomen. Hypotheekadviseurs kunnen daarin een belangrijke rol spelen. “Stip op de horizon moet zorgeloos wonen zijn. Er is steeds meer aandacht voor nazorg. Bij aflossingsvrij is nazorg zeker belangrijk.”

Word ook Aflossingsblij

Aflossingsvrij krijgt sinds het najaar van 2018 steeds meer aandacht. De Nederlandse Vereniging van Banken startte toen de campagne Word ook Aflossingsblij om Nederlanders met een aflossingsvrije hypotheek te laten nadenken over hun toekomstige financiële situatie.

Bij de start van de campagne had 20% zelfs geen enkel benul dat de hypotheek daadwerkelijk afgelost moet worden. Enkele maanden later bleek de campagne zijn vruchten te hebben afgeworpen en was dit percentage fors gedaald.

Reageer op dit artikel