nieuws

Funda in hypotheken: ‘Exclusief partnership met NVM-kantoren zou onverstandig zijn’

Financiële planning 5533

Funda kondigde dinsdag op am:hypotheken aan zich te storten op de hypotheekmarkt. Hoe het er precies uit gaat zien, dat moet zich nog uitkristalliseren. Zeker is dat de propositie veel uitgebreider wordt dan de huidige advertentie- en leadverkoop op de huizensite. Tijdens de presentatie van Funda-strateeg Tjerk de Boer klonk er wat gemor uit de zaal. Maar volgens Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond) en Matthijs Mons (Yellowtail) is het een begrijpelijke ontwikkeling.

Funda in hypotheken: ‘Exclusief partnership met NVM-kantoren zou onverstandig zijn’

“Het oriëntatietraject van bijna alle kopers begint op Funda. Dit lijkt me niet meer dan een logische stap”, zegt Hypotheekbond-directeur Oversteegen. Volgens hem verandert het voornemen van Funda eigenlijk niet zoveel aan de huidige situatie. “Leads verkopen deden ze natuurlijk al. De enige stap die ze maken is dat ze bemiddeling toevoegen.”

Zelf doen

De Boer liet in zijn presentatie doorschemeren dat Funda geen eigen hypotheekadviseurs zal aannemen. Een partnership onder de naam van Funda of verkoop van leads van hogere kwaliteit zou meer voor de hand liggen. Oversteegen vermoedt dat Funda op enige manier zelf de leads zal gaan opvolgen. “Ze hebben ongetwijfeld uitgerekend dat ‘zelf doen’ meer oplevert dan advertenties. Alleen leads verkopen komt op hetzelfde neer als advertenties plaatsen. Maar het kost wel tijd en geld om dit succesvol in de markt te zetten.”

De concurrentie is nu groter dan wanneer ze dit tien jaar geleden hadden gedaan

Leads

Yellowtail-directeur Mons ziet de stap van Funda als kansrijk, maar wel een die vrij laat werd gezet. “Er zijn op dit moment al heel veel initiatieven op de hypotheekmarkt. De concurrentie is nu groter dan wanneer ze dit tien jaar geleden hadden gedaan.” Het succes hangt wat Mons betreft ook af van het verdienmodel waar Funda voor kiest. In tegenstelling tot Oversteegen ziet hij op het eerste gezicht meer brood in een verbeterd leadmodel.

Onderscheidend vermogen

“Helemaal zelf doen is nogal een uitdaging”, zegt Mons. “Als Funda bij de kern van het bedrijf wil blijven, moet het een heel goede klantreis neerzetten en hoogwaardige leads genereren.” Juist in de oriëntatie en inventarisatie kan de huizensite volgens hem onderscheidend zijn. Mons ziet vooral kansen in de integratie tussen hypotheek en wonen. “Ik zou als consument graag willen weten wat ik nu echt kan lenen en wat kan ik daar voor kopen. Laat dat in de zoekactie dan ook zien. Dat soort functionaliteiten heeft ongelooflijk veel toegevoegde waarde. Als ze die integratie goed leggen, geeft ze dat echt onderscheidend vermogen.”

Adviespartners

Volgens Mons zou het voor Funda goed zijn als ze adviespartners kunnen vinden die ook op technologisch gebied aan kunnen sluiten bij Funda’s voortraject. “Die klantreis schept bepaalde verwachtingen. Dan wil je als consument niet opnieuw al je gegevens aanleveren als je uiteindelijk bij de adviseur komt. Het wordt pas interessant als die informatie in een volledig daarop aangesloten proces gekoppeld wordt.”

Kwaliteitscriterium

Funda is voor 90 procent in handen van makelaarsvereniging NVM. Het zou ook kunnen dat Funda exclusief gaat samenwerken met NVM-kantoren die ook hypotheekadvies doen. Dat zou een belangenconflict kunnen voorkomen omdat Funda geld verdient met de huizen die de makelaars op de site plaatsen. Mons zou een exclusieve samenwerking echter onverstandig vinden. “Zo’n digitale klantreis wordt daar niet beter van. Je kunt beter een bepaald kwaliteitscriterium hanteren. Dan kun je veel selectiever partners kiezen die technologisch aligned zijn met de klantreis.”

Platform

Volgens Oversteegen hoeft Funda niet bang te zijn voor het risico dat ontevreden makelaar-adviseurs hun huizen niet meer op Funda zullen zettten. “Funda’s kracht is de grootte van het platform. Ik snap dat het vervelend is, maar het vooruitzicht is simpel. Zet je je huizen niet meer op Funda, dan kun je als makelaar wel stoppen.”

VBO

NVM’s concurrerende makelaarsorganisatie VBO vocht in het verleden menig kwestie met Funda uit. Bijvoorbeeld over het monopolie van Funda en de positie van de VBO-huizen in de zoekresultaten. VBO verwacht dat de huizensite zich in de eigen voet schiet met hun plannen. “Als Funda zich gaat bewegen op de hypotheekmarkt, concurreert het platform met hun belangrijkste leveranciers”, reageert een woordvoerder per mail. “Over het voornemen van Funda kunnen we kort zijn: Funda, houd je aan je eigen rol. Het is een platform voor vastgoedobjecten. Laat hypotheekadvies over aan specialisten.”

Reageer op dit artikel