nieuws

Financiële Makelaar kan verbod BSN-registratie niet uitvoeren

Financiële planning 9197

Geldverstrekkers mogen in de offertefase niet om een BSN-nummer van potentiële klanten vragen. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft sinds kort op de consumentenwebsite staan dat ook hypotheekadviseurs geen BSN mogen registreren. In een mail aan adviseurs stelt de Financiële Makelaar dat er voorlopig niets anders opzit dan het verbod te negeren. “Zouden we ons willen houden aan deze uitleg, dan wordt het haast onmogelijk om een (voorlopige) hypotheekofferte aan te vragen”, schrijft de serviceprovider.

Financiële Makelaar kan verbod BSN-registratie niet uitvoeren

Om een offerte te krijgen, vragen aanbieders in hun systemen nog om een BSN. Het invullen van fictieve nummers wordt volgens de Financiële Makelaar herkend door de software, bijvoorbeeld bij HDN. Om tot een correcte uitvoering van het verbod te komen, zal daarom de hele keten op de schop moeten.

Onwerkbaar

Volgens AP mag de aanbieder pas na acceptatie van het bindend aanbod de BSN opvragen. Daar moet eerst het dossier voor worden beoordeeld, waarin ook zaken als het identiteitsbewijs verzameld zijn. “Volgens de uitspraak van de AP zouden we tot dat moment nog steeds niet het BSN mogen vastleggen (en dus ook moeten afplakken op al deze documenten). Dit lijkt een onwerkbare situatie op te leveren”, schrijft de Financiële Makelaar.

Fictief nummer

De serviceprovider gaat in de mail ook in op de situatie waarin klanten werkelijk weigeren hun BSN af te geven. Het is dan volgens de Financiële Makelaar een optie om voor een voorlopig aanbod een BSN-nummer te verzinnen dat wel door de software komt. “Het is mogelijk dat een aanbieder op dat moment besluit om geen voorlopig aanbod te leveren. In dat geval respecteren wij de keuze van de aanbieder en zullen wij u informeren over het standpunt van de aanbieder. Concreet zal dat inhouden dat we alleen een aanbod kunnen doen toekomen van een bank die wel wil meewerken o.b.v. een fictief nummer.”

Dienstverlening stoppen

Als een klant een bindend aanbod wil, dan zal hij een onbewerkte kopie van een identiteitsbewijs moeten aanleveren. “Wil de consument hier niet aan meewerken, dan rest ons (totdat er meer duidelijkheid is, hoe aanbieders hiermee omgaan) niets anders dan de dienstverlening op dat moment voor dat dossier te stoppen. “Binnenkort gaat koepelorganisatie OvFD in gesprek met de Autoriteit Persoonsgegevens om het probleem van hypotheekadviseurs toe te lichten.

HDN

HDN-directeur Reinier van der Heijden geeft in een reactie aan dat het BSN inmiddels geschrapt is uit de generieke omgeving, maar dat op aanbiederspecifieke pagina’s nog wel om een BSN gevraagd kan worden. Volgens hem bestaat er onder aanbieders nog steeds een wisselende interpretatie over het moment waarop een aanvrager klant wordt. Van der Heijden verwacht dat er meer duidelijkheid zal ontstaan na het gesprek tussen de OvFD en de Autoriteit Persoonsgegevens op 3 juli.

Reageer op dit artikel