nieuws

Krimp hypotheekportefeuille ABN Amro zet door

Financiële planning 1769

Het marktaandeel in nieuwe hypotheken van ABN Amro Group lag in het eerste kwartaal fors lager dan begin 2018: 14% nu tegenover 19,9% een jaar geleden. Vorig jaar vertoonde bovendien de totale hypotheekportefeuille al krimp en die zette in het eerste kwartaal door. De bank verwacht dat het marktaandeel in het tweede kwartaal weer zal toenemen.

Krimp hypotheekportefeuille ABN Amro zet door

Dat schrijft ABN Amro in een toelichting op de cijfers van het eerste kwartaal van 2019. Eind maart had de bank voor € 147,9 miljard aan hypotheken op de balans staan. Dat is zo’n € 900 miljoen (-0,6%) minder dan eind 2018. Daarmee zet de dalende trend van vorig jaar voor. In 2018 daalde het bedrag van uitstaande hypotheken van ABN Amro met bijna € 2 miljard.

Gedisciplineerde pricing

Volgens de bank komt de daling in het eerste kwartaal vooral door de gedisciplineerde pricing die wordt aangehouden. Het marktaandeel van nieuwe hypotheken bleef steken op 14%. Dat is hetzelfde percentage als in het vierde kwartaal van 2018, maar flink lager dan in het eerste kwartaal van 2019, toen ABN, inclusief de labels Florius en Moneyou, bijna een vijfde van de markt in handen had (19,9%).

Bestuursvoorzitter Kees van Dijkhuizen zegt in een persbericht dat hij verwacht dat dit kwartaal de nieuwe productie weer gaat aantrekken. De bank lanceerde begin april een overwaardehypotheek voor AOW’ers. Kort daarvoor bracht Florius een hypotheek op de markt waarbij klanten € 25.000 extra leenruimte hebben voor energiebesparende maatregelen.

De bank boekte in het eerste kwartaal een nettowinst van € 478 miljoen. Dat is 20% lager dan in het eerste kwartaal van 2018.

Komt u op 25 juni naar am:hypotheken?

De hypotheekmarkt is niet meer los te zien van het onderwerp duurzaamheid. De aankoop van een huis wordt gezien als hét moment om over duurzaamheid na te denken. Terecht? Helga van Leur, metereoloog, praat hierover op event am:hypotheken.

Tijdens dit compleet vernieuwde event am:hypotheken dineert u met hypotheekspecialisten en wordt u bijgepraat op diverse terreinen. Zo krijgt u een inkijkje in een van de belangrijkste websites in dit domein: Funda. Wat zijn de plannen van de Head of Strategy & Business Development?

Maar ook de Autoriteit Financiële Markten is van de partij. Vorig jaar experimenteerde de toezichthouder met vouchers om het betaalgedrag van consumenten te beïnvloeden. Wat zijn de resultaten en wat is het vervolg?

Meer informatie en aanmelden: hypotheken.amweb.nl

 

Reageer op dit artikel