nieuws

‘Hypotheekadviseur rest enkel maatwerk, al het overige wordt geautomatiseerd’

Financiële planning 2479

Het werk van hypotheekadviseurs gaat komende jaren drastisch veranderen. Zij zullen alleen nog de complexen hypotheekaanvragen behandelen, standaardhypotheken sluiten consumenten online na geautomatiseerd advies. Dat zijn niet de woorden van een fintech die de markt wil bestormen, dat zeggen hypotheekadviseurs vandaag zelf in een verhaal in het FD.

‘Hypotheekadviseur rest enkel maatwerk, al het overige wordt geautomatiseerd’

Rabobank onderzoekt hoe ze met artificial intelligence hypotheekadvies kan geven, zegt directeur Wonen Huib de Mulder in Het Financieele Dagblad. De bank is nog in de experimenteerfase en het gaat volgens hem nog wel even duren, want “geheel geautomatiseerd advies is complex”.

Toch ziet hij het hypotheekadvies snel naar online verplaatsen. Gaat het nu nog om het digitaliseren van de documenten die nodig zijn voor een aanvraag, de volgende stap is volgens De Mulder dat vragen over de betaalbaarheid in de toekomst worden geautomatiseerd.

Hybride vorm met veel korter adviestraject

Ook andere hypotheekpartijen zeggen tegen het FD dat de komende drie jaar heel veel gaat veranderen. “Uiteindelijk zullen wij alleen nog het specifieke maatwerk doen, zoals hypotheken voor expats, ondernemers en bij echtscheidingen. Standaardsituaties zullen steeds meer digitaliseren”, voorspelt Michiel Meijer, directeur van Van Bruggen Adviesgroep.

Daarnaast gaat een tussenvorm ontstaan, denken Twan Cats van De Hypotheker en Martin Hagedoorn van De Hypotheekshop. Deze hybride vorm komt er voor klanten die veel zelf online willen doen, maar omdat het om grote bedragen gaat ook nog graag even een adviseur zien. Het adviestraject dat overblijft, wordt daardoor wel veel korter, voorspelt De Mulder van Rabo. Verder blijven de maatwerkvragen over. Volgens Meijer zijn die “eigenlijk niet te digitaliseren”.

Reageer op dit artikel