De rekentool is opgenomen in de mijnomgeving van hypotheekklanten. Zij vullen inkomensgegevens, spaarvermogen en verwachte pensioeninkomsten in, en de rekenhulp laat zien hoe hun financiële plaatje er na pensionering of bij het einde van de looptijd uitziet.
Activeren
Toezichthouder AFM hamert de laatste jaren meer en meer op het belang dat hypotheekverstrekkers klanten met een aflossingsvrije hypotheek activeren. Deze rekentool is daar volgens Lloyds Bank, dat in totaal € 8 miljard aan hypotheken heeft uitstaan, een goed hulpmiddel bij. “We willen klanten bewust laten worden dat de hypotheek een keer ophoudt. Wat gebeurt er dan?”, licht manager intermediaire distributie & service Michiel van der Linde toe.
Inzicht voor intermediair
Klanten worden nadat ze de berekening hebben gedaan gewezen op de mogelijkheid van een eenmalige of periodieke terugbetaling of aanpassing van de hypotheek. De bank biedt bovendien de mogelijkheid aan een intermediair in te schakelen voor advies.
Op dit moment werkt Lloyds Bank aan een tool waarmee tussenpersonen eenvoudig inzicht kunnen krijgen in de berekeningen die hun klant hebben gemaakt. Die functionaliteit wordt binnenkort aan de digitale rekenhulp toegevoegd.
Andere geldverstrekkers
Lloyds Bank is ontwikkelaar en eerste gebruiker van de rekenhulp die samen met Stater is gebouwd. Het is de bedoeling dat binnenkort ook andere geldverstrekkers de tool kunnen afnemen.