nieuws

Doe-het-zelf-krediet leidt vaker tot betalingsproblemen

Financiële planning 1427

Consumenten die zelf een krediet afsluiten, hebben vaker betalingsproblemen dan consumenten die via een adviseur een krediet afsluiten. Dat concludeert Van Bruggen Adviesgroep uit onderzoek.

Doe-het-zelf-krediet leidt vaker tot betalingsproblemen

De keten liet de Kredietmakelaar onderzoek doen onder 1.451 gesloten kredieten. Ruim driewart (76%) is tot stand gekomen via een adviseur. Verder blijkt dat de ‘infectiegraad’ bij kredieten op basis van execution only twee keer hoger is dan bij klanten van het intermediair. “De gemiddelde duur van een achterstand is 30 dagen van een krediet afgesloten via een intermediair en 34 dagen in het geval van een online afgesloten krediet.” Wie online een lening sluit, houdt vaak langer een betalingsachterstand. “Wij merken dat de basis die de adviseur legt met de klant een grote rol speelt.”

Verschil in bestedingsdoelen

Wie zelf een lening regelt, doet dat voor de eigen woning (24%), een auto (21%) of het overnemen van een lopend krediet (23%). Bij kredieten die via de adviseur worden aangevraagd, gaat het in 45% van de gevallen om een lening voor de eigen woning en in 26% van de gevallen om het overnemen van een lopend krediet. “Wij zien dat de adviesaanvragen van een consumptief krediet voor, tijdens of na een hypotheekaanvraag worden gedaan. Dit verklaart dus ook het grote verschil in percentage voor de bestedingsdoelen: woning en overname lopende leningen. De adviseur doet het puzzelwerk voor zijn klant om bijvoorbeeld een hypotheek rond te kunnen krijgen en/of de laagste maandlast te realiseren.” Via adviseurs wordt gemiddeld een lening van € 20.000 aangevraagd; bij directe aanvragen is dat € 15.000.

Strengere normen voor consumptieve besteding

“Uit het feit dat klanten via het directe kanaal meer lenen voor auto’s en extra financiële ruimte en vaker een betalingsachterstand hebben, zou je moeten stellen dat de leennormen voor een consumptieve besteding strenger moeten zijn”, zegt Michiel Meijer, algemeen directeur Van Bruggen Adviesgroep. “Via de adviseur leent de klant weliswaar meer, maar vaker voor een ander doel, namelijk de woning. Dan kunnen de rentelasten ook nog eens aftrekbaar zijn, wat de betaalbaarheid verbetert. Dat kan verklaren waarom er bij het directe kanaal meer betalingsachterstanden ontstaan.”

Meijer vindt dat adviseurs nazorg bij betalingsproblemen toegankelijker moeten maken, ook als het krediet rechtstreeks is gesloten. “Een betalingsachterstand is iets waar veel mensen zich voor schamen, dat werpt een drempel op om hierover te praten of naar een adviseur te stappen. Daar ligt een mooie uitdaging voor het intermediair.”

Reageer op dit artikel