nieuws

NVB: ‘Campagne Aflossingsblij werpt vruchten af’

Financiële planning 3867

De campagne Word ook Aflossingsblij werpt zijn vruchten af. Had bij de start van de campagne één op de vijf Nederlanders er geen idee van dat een aflossingsvrije hypotheek moet worden afgelost aan het einde van de looptijd; nu ligt het percentage fors lager.

NVB: ‘Campagne Aflossingsblij werpt vruchten af’

Ronald Veld, Programma Manager Aflossingsvrije Hypotheken van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), meldde dit bij het Hypotheken Event vandaag in Utrecht. Hoeveel woningbezitters met een aflossingsvrije hypotheek nu nog onwetend zijn, is niet helemaal duidelijk. “Maar of je de campagne nou leuk vindt of niet; de boodschap is positief. Aflossingsblij geeft een positief gevoel. Dat blijft goed hangen, het maakt nieuwsgierig en je snapt wat er bedoeld wordt.”

Eigen hypotheekverstrekker

In totaal hebben 9 miljoen mensen kennis genomen van de campagne, aldus Veld. Van hen hebben 235.000 de website www.aflossingsblij.nl bezocht. De informatie op de website is overigens vrij summier; het is nadrukkelijk de bedoeling dat de bezoekers voor verder advies naar hun eigen hypotheekverstrekker gaan. In de praktijk blijkt dit ook vaker dan voorheen te gebeuren.

Financiële problemen

Op 1 oktober vorig jaar is de campagne van start gegaan met het doel Nederlanders met een aflossingsvrije hypotheek te laten nadenken over hun financiële situatie in de toekomst. Reden om de bewustwordingscampagne te starten is dat 1 miljoen Nederlanders een (deels) aflossingsvrije hypotheek hebben en voor een deel van hen financiële problemen kunnen ontstaan wanneer niet wordt geanticipeerd op de toekomstige situatie.

Overigens is onduidelijk in hoeverre daadwerkelijk problemen ontstaan met de aflossing van de hypotheken, omdat 700.000 aflossingsvrije hypotheken pas in de periode 2035 tot en met 2038 expireren. De grootbanken hebben zich tot doel gesteld om hun klanten zorgeloos te laten wonen. “Aflossingsvrije hypotheken hebben een imagoprobleem. Mensen maken zich geen zorgen en de risicogroep al helemaal niet; ze zijn irrationeel bezig en komen vaak pas als het al te laat is in actie”, aldus Veld.

Privacypuntje

Colinda Rosenbrand (OvFD), Dominique Dijkhuis (AFM), Peter Paul Wekking (Volksbank) en Harold Herbert (Verbond van Verzekeraars) gingen tijdens het event in gesprek over de aflossingsvrije hypotheek. Rosenbrand benadrukte dat de rol van het intermediair groter moet worden bij het bewustwordingsproces, maar dat adviseurs ertegenaan lopen dat banken gegevens niet (kunnen) delen. “Een privacypuntje.”

Ook Dijkhuis vindt dat er een belangrijke rol is weggelegd voor adviseurs, al nuanceert ze de mogelijke toekomstige problemen wel. “Er is natuurlijk nog helemaal geen probleem. Wanneer we nu beginnen, kunnen we ervoor zorgen het probleem zo klein mogelijk wordt.”

Reageer op dit artikel