nieuws

Oosterbaan: Beroepsaansprakelijkheidsverzekering geeft onvoldoende dekking in kwestie dalende ORV-premies

Financiële planning 1624

Dat adviseurs nauwelijks sjoege geven in de kwestie rondom de teveel betaalde ORV-premie is volgens Jurjen Oosterbaan te wijten aan de beroepsaansprakelijkheidsverzekering die in dit soort situaties onvoldoende dekking geeft. De directeur van bureau DFO zegt dit naar aanleiding van de jongste uitzending van consumentenprogramma Kassa waarin de kwestie aan bod kwam. Rabobank en een adviesbedrijf uit Eindhoven kwamen wel met duizenden euro’s compensatie over de brug. 

Oosterbaan: Beroepsaansprakelijkheidsverzekering geeft onvoldoende dekking in kwestie dalende ORV-premies

Kassa besteedde gisteravond opnieuw aandacht aan de te dure premies voor overlijdensrisicoverzekeringen. Veel consumenten hebben jarenlang onnodig veel betaald voor hun ORV, gelet op de forse premiedaling in de afgelopen jaren. Het leidde afgelopen zomer tot een uitspraak bij Kifid waarbij een klant € 3.200 aan teveel betaalde premie terugkreeg van zijn adviseur omdat deze had verzuimd hem in te lichten over de gedaalde premie.

Wettelijke plicht

Kassa kwam met voorbeeldbrieven waarmee klanten de teveel betaalde premie konden terugeisen bij hun adviseur of verzekeraar. Volgens de bedenker van de voorbeeldbrieven, advocaat Harm Jan Tulp, is er een wettelijke plicht om klanten voor te lichten over premiedalingen, al ligt volgens confrère Coen Fledderus (Polis Advocaten) een veralgemenisering van de Kifid-uitspraak niet voor de hand. 

Voorkomen precedentwerking

In de uitzending van gisteren bleek dat Rabobank klanten die jarenlang teveel premie hebben betaald voor hun ORV tegemoet komt door een geldbedrag uit coulance uit te keren. Hiermee zouden duizenden euro’s zijn gemoeid. Ook financieel dienstverlener Anac uit Eindhoven heeft een klant zo’n regeling aangeboden. Volgens Tulp doen Rabo  en Anac dit niet van harte maar vanuit het oogpunt om een precedentwerking door juridische uitspraken te voorkomen.

Geen nazorg afgesproken

Andere aanbieders en tussenpersonen houden volgens Kassa vooralsnog de boot af. Zo moet een klant van de SNS-bank zelf aantonen dat die in het verleden een polis tegen een lagere premie had kunnen afsluiten. Independer zegt geen zorgplicht te hebben en de Hypotheker wijst het verzoek van een klant af omdat geen nazorg afgesproken zou zijn.

Onvoldoende dekking

Volgens Oosterbaan houden adviseurs de boot af omdat hun beroepsaansprakelijkheidsverzekering onvoldoende dekking geeft. Hij bepleit een branchebrede oplossing. “De Autoriteit Financiële Markten zou zich hierover moeten uitspreken.”

Indra Frishert van Dazure was ook aanwezig in de uitzending.  Volgens Frishert is de hele keten verantwoordelijk.  “Als de hele keten zichzelf steeds de vraag blijft stellen ‘zou ik dit product aan mijn eigen familie willen verkopen?’ dan weet je of je wel of niet moet bijstellen. En is bijstellen nodig? Doe dat dan ook. Dazure heeft als enige aanbieder een overlijdensrisicoverzekering die ook voor bestaande klanten de premie verlaagt als ze dit voor nieuwe klanten doen.”

Amweb heeft de visie van Oosterbaan neergelegd bij de Vereende, aanbieder van de BAVAM -de beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor tussenpersonen- en wacht nog op commentaar.

Reageer op dit artikel