nieuws

ING beste geldverstrekker van 2018

Financiële planning 1310

Financiële intermediairs hebben ING uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2018. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van De Nationale Hypotheekbond waarbij bijna 300 onafhankelijke intermediairs een oordeel hebben gegeven over welke geldverstrekker zijn werk het beste uitvoert. Obvion en Florius zijn respectievelijk als nummer twee en drie geëindigd en staan daarmee net als in 2016 en 2017 in de top 3.

ING beste geldverstrekker van 2018
Hidde Coebergh van ING (rechts) en Jeroen Oversteegen van de Nationale Hypotheekbond.

Hidde Coebergh, directeur Zakelijk Advies en Wonen ING, is erg blij te zijn met deze waardering vanuit onafhankelijke adviseurs: “Het intermediair is en blijft ons belangrijkste distributiekanaal. We hebben er de afgelopen jaren veel energie in gestoken om onze dienstverlening naar het intermediair verder te optimaliseren. Het is een mooie waardering voor alle medewerkers binnen ING om onze inspanningen beloond te zien met deze prijs.”

11 tevredenheidsaspecten

In het onderzoek is gekeken naar elf losse tevredenheidsaspecten, zoals responstijd, het bieden van nazorg, klachtafhandeling, rente- en aflosfaciliteiten, innovatie in producten, dienstverlening en duidelijkheid in communicatie. ING scoorde vooral goed op het aanvraag- en acceptatieproces, innovatie in producten, dienstverlening en op duidelijkheid in communicatie. Over alle aspecten heen is er een aantal aanbieders dat regelmatig relatief hoog scoort. Naast ING zijn dit; Rabobank, Obvion, Florius en ABN AMRO.

Nazorg blijft voor verbetering vatbaar

Een aspect dat voor het merendeel van de aanbieders voor verbetering vatbaar blijft, is de mate van faciliteren van nazorg. In voorgaande jaren kwam dit ook als punt van aandacht naar voren. Hiervoor geldt dat de meerderheid van de adviseurs tevreden is over Obvion en Florius. Alle andere aanbieders krijgen een relatief lagere score over het faciliteren van nazorg. “Geldverstrekkers kunnen het faciliteren van nazorg verbeteren in samenwerking met adviseurs. Daar ligt voor de hele hypotheekbranche een kans om de klantbediening te verbeteren en vertrouwen te winnen bij klanten. Er zijn veel actuele thema’s waar geldverstrekkers adviseurs kunnen ondersteunen in nazorg zoals bij aflossingsvrije leningen, ORV premies, topopslag en rentemiddeling”, zegt Jeroen Oversteegen, directeur bij De Nationale Hypotheekbond. Daarnaast zijn grootbanken in hun performance ten opzichte van voorgaande jaren gemiddeld beter gaan presteren ten opzichte van regiepartijen.

Bereikbaarheid

Verder blijkt dat adviseurs de bereikbaarheid (zowel telefonisch als e-mail en juiste contactpersoon) bij de meerderheid van de geldverstrekkers als goed beoordelen. Ook scoren geldverstrekkers goed in het aanbieden van rente- en aflosfaciliteiten. Onderdelen die genoemd worden voor verbetering zijn maatwerk, meer deskundigheid aan de telefoon en meer klantvriendelijkheid. Adviseurs zouden meer flexibiliteit willen zien in gevallen waarbij een aanvraag op één punt niet kwalificeert. Onder flexibiliteit verstaan adviseurs ook innovatieve verbeteringen zoals het automatisch aanpassen van risicoklassen. “Looptijdrente is steeds belangrijker”, zegt een respondent. “Verschuil je niet achter: wij belonen de actieve klant die ons verzoekt om rente-aanpassing. Doe het gewoon zelf.”

Reageer op dit artikel