Flipse vindt het onbegrijpelijk dat Achmea zelfs maar weigert om in gesprek te gaan met de consumentenorganisaties. “Doordat Achmea te hoge kosten inhield, kunnen hun klanten straks hun hypotheek niet aflossen of levert hun pensioenpolis veel te weinig op. Wij gaan nu via de rechter compensatie afdwingen. Als het niet goedschiks kan, dan moet het maar kwaadschiks.”
Alleen individueel
In november toogden Flipse en Consumentenbond-directeur Bart Combée al met enkele bussen vol gedupeerden naar Achmea om de verzekeraar te sommeren toch in gesprek te gaan. De verzekeraar stuurde daarop een persverklaring waarin het stelde dat het al voldoet aan alle door de minister geformuleerde maatregelen. Bovendien zou Achmea wel bereid zijn in gesprek te gaan met individuele klanten op basis van concrete klachten. Als daar geen oplossing uit voortkomt, raadt de verzekeraar consumenten een gang naar het Kifid aan.
Volstrekt ontoereikend
Volgens de Consumentenbond en de Vereniging Woekerpolis zijn de maatregelen en compensatieregelingen van Achmea echter volstrekt ontoereikend. Volgens hen ontvangen een groot deel van de gedupeerden zelfs helemaal geen compensatie of gaat het slechts om een druppel op de gloeiende plaat. De consumentenclubs wijzen er ook op dat de compensatieregeling van Achmea dateert van een periode toen nog niet alle informatie over de gevolgen van de woekerpolissen bekend waren.