nieuws

Geldverstrekkers geven NHG-voordeel niet aan bestaande klant

Financiële planning 1800

NHG aanvragen op een bestaande hypotheek kan een consument een behoorlijk financieel voordeel opleveren. Vanaf 2018 heeft de NHG dat mogelijk gemaakt, maar een aantal banken weigert daaraan mee te werken of werpt hoge drempels op. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. Ook een hypotheek oversluiten naar een andere bank met behoud van NHG wordt door banken gefrustreerd.

Geldverstrekkers geven NHG-voordeel niet aan bestaande klant

ASR, Merius, Nationale-Nederlanden, PPF en Tulp werken helemaal niet mee aan het toevoegen van NHG op een bestaande hypotheek. Andere banken willen dat alleen doen als dat gebeurt tegen de actuele rente. Is die rente hoger, dan is er geen voordeel meer voor de klant. Als de dagrente lager is, dan wordt de klant verplicht om boeterente te betalen. Er zijn slechts een beperkt aantal witte duiven: alleen bij Aegon, Rabobank en de Volksbank (SNS, RegioBank en BLG) geldt de verplichting om over te sluiten naar de dagrente niet.

Behoud van NHG

Wie een hypotheek wil oversluiten naar een andere bank met behoud van NHG, kan dat sinds dit jaar doen tegen betaling van 1 euro. De volledige borgtochtprovisie is immers al betaald bij het afsluiten van de oude hypotheek. De praktijk is weerbarstiger. Slechts drie geldverstrekkers brengen 1 euro in rekening: Munt, NIBC en Rabobank. De rest brengt volgens de Consumentenbond gewoon weer 1 procent (0,9 in 2019) in rekening. Dat is vooral opmerkelijk, omdat die inkomsten rechtstreeks naar de NHG vloeien. De geldverstrekker heeft er zelf geen voordeel aan.

ORV

Andere NHG-grieven die de Consumentenbond noemt in de Geldgids, gaan over het verplicht stellen van een ORV bij een hypotheek met NHG. Om de hypotheekgarantie ook beschikbaar te maken voor ouderen of mensen die zien zijn (geweest), heeft de NHG de ORV-verplichting onlangs laten vallen. Toch trekken veel geldverstrekkers zich daar niets van aan en vragen toch een overlijdensrisicoverzekering voor een NHG-hypotheek.

Absurd

Directeur van de Consumentenbond Bart Combée noemt het frustreren van de banken absurd. “Iets wat voor een huiseigenaar simpel zou moeten zijn, wordt door zijn bank ontzettend moeilijk gemaakt. Daarbij komt ook nog dat banken consumenten in dit soort gevallen vaak ook nog langs een dure notaris of adviseur stuurt. Sommige klanten betalen zo duizenden euro’s meer dan nodig. Dan kun je maar één ding concluderen, en dat is dat de klant bij veel banken nog steeds niet centraal staat”, aldus Combée.

Reageer op dit artikel