nieuws

‘Woonverzekeringen krijgen te weinig aandacht in hypotheekadvies’

Financiële planning 1221

In het hypotheekadviestraject zijn de woonverzekeringen regelmatig een ondergeschoven kindje. Ze worden pas op het laatste moment geregeld, of soms zelfs helemaal vergeten. Dat concludeert de Van Bruggen Adviesgroep op basis van eigen onderzoek onder vijfhonderd huizenkopers. Het gevolg is volgens Van Bruggen dat klanten vaak niet weten wat ze afsluiten en mogelijk een te hoge premie betalen voor hun inboedel- en opstalverzekering.

‘Woonverzekeringen krijgen te weinig aandacht in hypotheekadvies’

De huizenkopers die Van Bruggen onderzocht gaven aan dat de schadeverzekeringen wel genoemd werden, maar dat de adviseur er maar weinig aandacht aan besteedde. Uit de resultaten van Van Bruggen blijkt dat in 25 procent van de gevallen de benodigde verzekeringen pas op de dag van passeren of zelfs na het passeren gesloten worden.

Desinteresse

Volgens algemeen directeur Michiel Meijer is dat wel te verklaren. “Het aankopen van een huis of oversluiten van de hypotheek zijn hele intensieve en impactvolle trajecten voor consumenten en vergen veel tijd en aandacht van de adviseur. Door tijdgebrek, een bepaalde mate van desinteresse of gewoon het onvoldoende inschatten van de impact van een keuze in verzekeringsproducten zien we dat consumenten vaak op prijs of klakkeloos het door de adviseur voorgestelde producten afnemen.”

Apeldoorn

Van Bruggen wil dat voor de eigen aangesloten adviseurs oplossen door het verzekeringsdeel van een hypotheekadvies weg te halen bij de adviseur en te verplaatsen naar de eigen Assurantiedesk in Apeldoorn. “Wij vinden het erg belangrijk dat consumenten zich bewust worden van de risico’s die zij willen verzekeren, de manier waarop zij dat willen doen en daarbij ook goed voorgelicht worden in de diverse mogelijkheden, premies en voorwaarden.”

Adviseurs die wel verzekeringsproducten willen adviseren, kunnen dat volgens Van Bruggen overigens ook zelf blijven doen.

Reageer op dit artikel