nieuws

Aegon pitcht activatietool Finsnap op am:dag

Financiële planning 1792

Verzekeraars en adviseurs zijn altijd op zoek naar verdienmodellen van de toekomst. Op de am:dag heeft Aegon getoond waar de verzekeraar zelf mee bezig is, maar ook ideeën gedeeld met aanwezige adviseurs. Een van de innovaties die Aegon momenteel ontwikkelt, is Finsnap. Een tool om de consument te activeren. “Een efficiënte manier voor datacompleet totaaladvies”, zegt Petra Maréchal, propositiemarketeer bij Aegon.

Aegon pitcht activatietool Finsnap op am:dag

Consumenten kunnen met de tool in tien minuten inzicht krijgen in hun financiële situatie: “nu en als je met pensioen gaat”, zegt Maréchal. Met de brondata die binnenkomt via DigiD en Ockto maken klanten zelf een persoonlijk financieel rapport. “Die kunnen ze delen met hun adviseur om zo tijd te besparen op administratieve handelingen.” Die tijd is volgens Maréchal te besteden aan persoonlijker advies.

Positief

De eerste ervaringen zijn volgens Aegon positief. De eerste adviseurs die gebruik hebben gemaakt van Finsnap zagen het volgens de verzekeraar als een prettige manier van samenwerken met de klant en een mogelijk onderdeel van een abonnement. Aegon heeft geïnteresseerde adviseurs uitgenodigd om deel te nemen aan een volgende pilot met Finsnap.

Financieel fit

Volgens Arjen Westra, directeur bij Aegon Particulier, zijn er nog meer zaken om over na te denken als adviseur. “Ik wil niet op jullie stoel gaan zitten. Ik ben geen ondernemer, maar kijk hier eens naar”, zegt Westra tegen de aanwezige adviseurs. Volgens Westra liggen er kansen in het adviseren over financieel fitte medewerkers.

“Financieel fitte medewerkers ervaren minder stress, hebben een lager verzuim en een hogere productiviteit. Dat is iets waard. Een werkgever is bereid daarvoor te betalen”, zegt Westra. Volgens de Aegon-directeur zou dat bijvoorbeeld in een abonnementsvorm kunnen. Westra spoort adviseurs ook aan om consumenten te wijzen op vermogensvorming, ondanks alle terughoudendheid die daar de afgelopen jaren over is ontstaan. Er ligt volgens Westra een heel nieuw assortiment aan goede beleggingsproducten bij de aanbieders. “Help klanten om die latente behoefte inzichtelijk te maken”, aldus Westra.

Reageer op dit artikel