nieuws

Advies in tijden van ontwoekeren: ‘We staan net boven de autoverkoper’

Financiële planning 3012

Veel oudere woekerpolishouders zijn nog altijd niet voorbereid op de gevolgen van het gat in hun beleggingen op de hypotheek of hun pensioensituatie. Dat bleek gisteren weer tijdens de tweede Nationale Ontwoekerdag. Aan het einde van de dag werd ook Achmea officieel betrokken in de strijd om een adequate compensatie.

Advies in tijden van ontwoekeren: ‘We staan net boven de autoverkoper’
Bart Combée en Ab Flipse op de hoogwerker, geheel rechts Frans van der Ent.

Vanuit heel Nederland waren zo’n 1.000 consumenten naar Figi Theater in Zeist gekomen om zich te laten voorlichten over hun woekerpolis en advies te vragen hoe ervan af te komen. Op een enkele uitzondering na was het grotendeels een grijs publiek, een enkel vijftiger, maar toch vooral mensen die duidelijk al de pensioengerechtigde leeftijd waren gepasseerd.

Kleine enquête

Het bewijst volgens Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim, dat de problematiek rondom de woekerpolissen nog steeds leeft. “Korte tijd geleden meldde de AFM dat bijna iedereen met een woekerpolis die gekoppeld was aan hypotheek of pensioen, was geactiveerd. Daarop hebben wij een kleine enquête de deur uitgedaan waaruit het tegenovergestelde blijkt. Twee derde zegt geen advies te hebben gekregen. Ook vandaag zijn hier hoofdzakelijk mensen die in de problemen dreigen te komen met hun pensioen of hypotheek. Blijkbaar is de wijze waarop je als aanbieder woekerpolishouders activeert, breed te interpreteren.”

Kwestie van gevoel

Tijdens het event in Zeist, georganiseerd door Consumentenbond, ConsumentenClaim, Vereniging Woekerpolis.nl, Stichting Woekerpolisproces, MoneyWise en Plus Magazine, hadden 25 adviseurs achter statafels plaats genomen om de goeddeels seniore consumenten voor te lichten over hun mogelijkheden. Onder wie financieel planner Hubrien Meijaard, die ook verantwoordelijk was voor het bijeen brengen van de financieel adviseurs . In het plenaire deel van de dag hield hij ook een sessie over de gevolgen die een keuze voor sparen of beleggen heeft bij het (alsnog) opbouwen van vermogen. Sparen kost in de meeste gevallen nu geld. Beleggen is volgens hem hoofdzakelijk nuttig als de horizon een stuk verder ligt dan een jaar en het gaat om geld waarmee de klant risico kan lopen.

Advies door robots

Hij liet zijn publiek de bekende standaardbeleggingsprofielen zien, waarbij een zeer offensief profiel je nu een rendement van 7,9% oplevert, maar zelfs een zeer defensief profiel nog 4,6%. “Nog altijd veel meer dan met een defensief profiel. Maar beleggen blijft een kwestie van gevoel, terwijl het eigenlijk een kwestie van ratio moet zijn.” Daarbij ziet hij een heilzame werking van robots die het advies verlenen. “Die hebben geen gevoel. Die zeggen gewoon kopen of verkopen.”

‘Ik ben niet goedkoop’

De informatie tijdens het woekerpolisevent is gratis, benadrukt Meijaard. “Niets is voor niets, maar vandaag wel. Maar als ik verder moet gaan kijken, bijvoorbeeld naar de hypotheeksituatie, en ik moet aan de hand daarvan een advies of een financieel plan schrijven, dan kost dat mij tijd. Daar moet ik uren voor schrijven en ik ben niet goedkoop.” Hij erkent dat het zuur is dat mensen die bij de start van hun beleggingsverzekering uiteindelijk veel bleken te hebben betaald voor advies, nu opnieuw voor advies zouden moeten betalen. Hij buigt zich tot op de vloer van het podium om aan te geven hoe laag het vertrouwen in adviseurs is. “We staan net boven de autoverkoper. En volgens mij komt dat door ons zelf.”

Onrealistisch rendement

Een van de bezoekers die een dikke stapel documentatie over zijn woekerpolis bij Nationale-Nederlanden bij zich heeft, zegt naderhand toch vooral zijn aanbieder en niet de adviseur als schuldige te zien van zijn persoonlijke debacle. “De verzekeraar heeft het product ontworpen. Ik weet ook wel dat adviseurs met provisies werden gepusht, maar in mijn geval had NN willens en weten hele hoge kosten gekoppeld aan een naar nu blijkt volstrekt onrealistisch rendement. Ik neem het mezelf ook kwalijk dat ik het toentertijd niet heb gezien, want ik ben best wel financieel onderlegd. Hoeveel schade hij uiteindelijk heeft, weet hij niet. “Dat moet achteraf blijken.”

Buffelen in de haven

Een andere bezoeker, die in een big shopper zijn administratie meezeult weet dat wel. Hij legde de afgelopen 20 jaar 15.000 euro in een beleggingsverzekering van ASR in waarmee hij uiteindelijk zijn hypotheek van € 200.000 zou moeten aflossen. Alleen staat de waarde van zijn beleggingen nu op € 18.000. Het gat van ruim € 180.000 blijft er nog wel even want hij koos toentertijd ook voor een aflossingsvrije hypotheek. “Dat ik echt zou moeten gaan aflossen stond niet letterlijk in het contract, dat maakt het nog smeriger al had ik zelf natuurlijk ook beter op moeten letten.” Tegen een boeterente van € 66.000 wist hij zijn hypotheek kort geleden wel over te sluiten waardoor hij nu geen € 1000 maar nog maar € 450 aan maandelijkse hypotheeklasten kwijt is. “Om alles te kunnen betalen ben ik nog wel tien jaar aan het buffelen in de haven, maar ik hoef mijn huis dan in ieder geval niet uit.”

Fatsoenlijke compensatie

Nadat Ab Flipse, voorman van de Vereniging Woekerpolis.nl, de stand van zaken in de verschillende massaclaims tegen voormalige woekerpolisaanbieders had verteld, had hij nog een niet geheel onverwacht nieuwtje voor het publiek. Het event was niet voor niets in Zeist, immers de thuisbasis van Achmea. Flipse kondigde aan ook Achmea als vijfde grote verzekeraar te gaan betrekken in de strijd om een fatsoenlijke compensatie.

Moment suprême

Met een handvol gecharterde bussen trok een paar honderd woekerpolishouders naar Achmea om daar een sommatie te overhandigen. Op het moment suprême bleek dat de organisatoren ook niet alles vooruit kunnen zien. Consumentenbond-directeur Bart Combée, die samen met Ab Flipse de sommatie moest overhandigen aan Frans van der Ent, directeur Pensioen & Leven bij Achmea, bleek vast te zitten in het verkeer. Toen hij eenmaal op de plaats van bestemming was en hij en Flipse hun woorden aan Van der Ent en het publiek hadden gericht, moest er in allerijl nog envelop worden opgesnord voor de brandbrief. De woekerpolisklant die blijmoedig al een half uur luidkeels zijn mede-demonstranten opzweepte, zag de diepere betekenis van de vertraging wel: “Dit maakt niet uit. We wachten zelf al heel lang.”

Reageer op dit artikel