nieuws

Achmea buigt niet voor eis tot overleg over extra compensatie woekerpolis

Financiële planning 1131

Achmea lijkt op korte termijn een dagvaarding te kunnen verwachten van Vereniging Woekerpolis.nl en de Consumentenbond. De verzekeraar heeft vandaag namelijk aangegeven niet in te gaan  op de eis van beide organisaties om in overleg te treden over een aanvullende compensatieregeling voor beleggingsverzekeringen. Achmea stelt de ingezette weg van zorgvuldige individuele klachtenbehandeling voor te willen zetten. 

Achmea buigt niet voor eis tot overleg over extra compensatie woekerpolis

Twee weken geleden kreeg de verzekeraar uit handen van Ab Flipse (Vereniging Woekerpolis.nl) en Bart Combée (Consumentenbond) een laatste sommatie overhandigd om alsnog te gaan praten over een adequate compensatieregeling. De Vereniging Woekerpolis.nl en de Consumentenbond gaven Achmea twee weken 14 dagen de tijd om alsnog in overleg te treden. Zo niet dan zouden beide verenigingen, samen goed voor ruim 550.000 leden, Achmea gaan dagvaarden.

Flankerend beleid

Achmea heeft in zojuist in een officieel statement aangegeven niet op de de eis in te gaan.  Reden voor dit besluit is dat de verzekeraar zich niet zegt te herkennen in het geschetste beeld en de vermeende aansprakelijkheid. Net als twee weken weken geleden wijst Achmea op de compensatieregeling die zij in 2011/2012 heeft uitgevoerd. “Deze regeling is destijds overeengekomen met vier consumentenorganisaties. Achmea voldoet bovendien aan de door de minister van Financiën in 2011 geformuleerde aanvullende maatregelen, ook wel ‘best of class flankerend beleid’ genoemd. Daarboven heeft Achmea haar klanten inzicht gegeven in hun polis en de mogelijkheden om deze aan te passen.”

Individuele klachtenafhandeling

Achmea zegt de ingezette weg van zorgvuldige individuele klachtenafhandeling voort te willen zetten. “De aanpak van Achmea is erop gericht om een klacht samen met de klant op te lossen. In de praktijk slagen we daar ook daadwerkelijk in. In slechts enkele gevallen vindt de afhandeling plaats via het klachteninstituut Kifid of de rechter.”

 

Reageer op dit artikel