nieuws

CFD introduceert nazorgmodule na ‘schertsvertoning’ in Kassa

Financiële planning 5581

Brancheorganisatie CFD introduceert voor het einde van deze maand de ‘CFD-nazorgmodule’ voor alle intermediairs. Met deze module kunnen intermediairs geautomatiseerd de nazorg van alle financiële -en verzekeringsproducten professioneler regelen en vastleggen. De brancheorganisatie speelt met de tool in op de commotie die is ontstaan over de dalende ORV-premies en het uitblijven van advies daarover.

CFD introduceert nazorgmodule na ‘schertsvertoning’ in Kassa

De aankondiging is bewust gepland direct na de eerste uitzending van het televisieprogramma Kassa over te dure overlijdensrisicoverzekeringen (ORV’s). CFD heeft geen goed woord over voor die uitzending. De brancheorganisatie spreekt van een schertsvertoning. “In de uitzending volgen in rap tempo enkele twijfelachtige aannames elkaar op, waarna de onterechte conclusie wordt getrokken dat tussenpersonen standaard het premieverschil moeten dragen als een polis goedkoper kan.”

Vier muisklikken, € 165

CFD laakt ook de indruk die Jeroen Wolfsen van MoneyWise zou hebben gewekt door te stellen dat de ORV een simpel recht-toe-recht-aan product is en dat je als consument met een paar muisklikken duizenden euro’s kan besparen. “Voor die vier muisklikken rekent hij 165 euro aan kosten, maar dat was in de Kassa-uitzending even weggelaten.” Volgens CFD vormen kosten echter een van de belangrijkste redenen waarom klanten niet in beweging komen. “De boze klant in de uitzending bevestigt dit zelf ook. Omdat ze kosten moest betalen bij haar tussenpersoon om duizenden euro’s te besparen had ze geen interesse meer.”

Geen nieuwsbrieven

De brancheorganisatie laakt ook de bewering bij Kassa dat intermediairs geen nieuwsbrieven mogen gebruiken om belangrijke wijzigingen in producten/diensten mee te delen. Ook de indruk die wordt gewekt dat als je eenmaal provisie hebt betaald in je leven, advies voor altijd gratis is, kan volgens CFD niet door  de beugel. “Het had niet verder van de waarheid kunnen afstaan.”

‘Meer woorden dan daden’

CFD voelt zich bovendien in de steek gelaten door de verzekeraars die zwijgen over de kwestie en ook niet in de uitzending aan bod kwamen. “Voor het eerst hadden verzekeraars nu echt kunnen laten zien dat ze de samenwerking met het intermediair na het provisieverbod waarderen, maar blijkbaar zijn het toch weer meer woorden dan daden. En dat terwijl er ontzettend veel valt af te dingen op de Kifid-uitspraak, waar Kassa alles op baseert.”

Nazorg formeler inrichten

Wat CFD-voorzitter Edwin Herdink betreft is de uitzending het bewijs dat de nazorg formeler moet worden ingericht: “Wij besteden als CFD al enkele jaren veel aandacht aan het onderwerp nazorg. Enkele jaren geleden kwamen we daarom ook als eerste branchevereniging met gerobotiseerde nazorg op de markt. Dat bleek echter niet genoeg doorontwikkeld en was een stap te ver voor consumenten en intermediairs.”

‘Technisch klaar’

De nazorgmodule die CFD nu introduceert schittert volgens Herdink door eenvoud wat betreft de opvolging van nazorg. “Een belangrijk ander voordeel is dat direct vastligt wanneer je de klant hebt gewezen op bepaalde zaken en hoe de klant daarop heeft gereageerd.De ‘CFD-nazorgmodule’ is technisch klaar, we hebben wat extra dagen nodig om de belangrijkste nazorgscenario’s in de tool op te nemen. ”

Reminder en actiepunten

Ontwikkelaar van de tool is Mischa Diender, die bekend is geworden met de Contaqt-nieuwsbrief en uitgebreide ervaring heeft in de intermediaire markt met digitale tools. In de tool, beschikbaar in de cloud, kan uit een lijst aanwezige nazorgscenario’s worden gekozen, maar kunnen ook eigen gemaakte scenario’s worden opgezet. Per klant of klantgroep kan het intermediair aangeven hoe vaak er een reminder wordt gestuurd en afhankelijk van de antwoorden die klanten geven worden volautomatisch ook actiepunten aangemaakt voor de betrokken adviseur.

Vast bedrag per maand

De ‘CFD-nazorgmodule’ wordt aangeboden voor een vaste prijs van € 97,50 (excl. BTW).Voor dit bedrag wordt de tool ingericht naar de huisstijl van het intermediair. Het gebruik van de tool is de eerste vier maanden gratis, daarna betaalt het intermediair een vast bedrag van € 29,00 per maand (excl. BTW).

 

Reageer op dit artikel