nieuws

Bod 10 tot 25% boven vraagprijs, 50% meer ‘aanbod’ aan koopwoningen

Financiële planning 1193

Een briefje in de brievenbus met een bod is een goed middel om huizenbezitter te verleiden hun woning te verkopen. Dit blijkt uit onderzoek door Jumba.nl, marktplaats van woningen. Vooral een substantieel hoger bod boven de veronderstelde marktwaarde drijft het aantal potentiële verkopers op. 

Bod 10 tot 25% boven vraagprijs, 50% meer ‘aanbod’ aan koopwoningen

Jumba.nl, onderdeel van het Delftse technologiebedrijf TJIP, deed enquêteonderzoek onder duizend respondenten en onderzocht in hoeverre woningeigenaren bereid zijn hun woning te verkopen. Respondenten werd onder meer gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun huidige koopwoning, of men actief op zoek is naar kopers en of zij open zouden staan voor een onverwacht bod op hun huis.

Eerst zelf nieuwe woning

Eén op de negen woningeigenaren (11,7%) in Nederland wil zijn of haar huis binnen drie jaar verkopen. Bij jonge gezinnen is dit zelfs bijna een kwart van de mensen (22,4%). Over de gehele linie heeft slechts 2,1% van de verhuiswilligen op dit moment zijn of haar woning te koop staan. De meesten willen eerst zelf een woning vinden (21,4%). Bovendien ervaren ze verhuizen als gedoe (18,2%).

Onverwacht bod

Toch vinden woningbezitters het prima om in de tussentijd ‘onderhands’ benaderd te worden met een bod op het eigen huis. De manier waarop je dit aanpakt maakt echter wel veel verschil. Van de respondenten geeft 61% aan een briefje in de brievenbus met een onverwacht bod vinden op prijs te stellen.Persoonlijk aanspreken (50,9%) en een bericht via Facebook (37%) scoren minder goed.

Guerrilla huizenkoper

De ‘guerrilla huizenkoper’ heeft een reële kans om zijn bod te doen slagen. 21,4% van de huizenbezitters is bereid een onverwacht bod dat tussen de 0 en 10% hoger dan de marktwaarde ligt te overwegen. Is het bod tussen de 10 en 25% hoger dan de marktwaarde van het huis, stijgt het aantal potentieel geïnteresseerde verkopers zelfs naar 50,7%.

Reageer op dit artikel