nieuws

Nieuwe campagne banken om risico’s aflossingsvrij onder aandacht te brengen

Financiële planning 8000

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) start volgende maand een grote campagne gericht op woningeigenaren met een aflossingsvrije hypotheek. Deze klanten wordt geadviseerd na te gaan of de hypotheek nog betaalbaar is als de looptijd voorbij is.

Nieuwe campagne banken om risico’s aflossingsvrij onder aandacht te brengen

De banken willen met de campagne een brede groep klanten bereiken. Afgelopen jaren hebben ze al hun portefeuilles doorgespit op zoek naar risico’s met aflossingsvrije hypotheken. Zo’n 160.000 meest risicovolle klanten zijn inmiddels benaderd, laat woordvoerder Jelle Wijkstra van de NVB weten. Deze zomer bleek uit onderzoek van adviseur Ikbenfrits.nl dat 1 op de 6 huishoudens in de problemen komt aan het eind van de looptijd van de aflossingsvrije hypotheek.

Bewustwording

Hoe de brede publiekscampagne er precies uit komt te zien, kan de NVB nog niet zeggen. Het doel ervan is bewustwording. Huiseigenaren zullen geadviseerd worden na te denken over de situatie aan het einde van de looptijd van hun aflossingsvrije hypotheek. Kunnen ze de hypotheek nog betalen als ze met pensioen gaan? Wat verandert er als ze geen hypotheekrente meer kunnen aftrekken?

Aflossingsblij

Ook is nog niet bekend wanneer de aftrap plaatsvindt, maar dat zal ergens in oktober zijn. Als campagnenaam is ‘Aflossingsblij’ genoemd, maar dat is volgens de woordvoerder slechts een werktitel. Het is geen uitgemaakte zaak dat dat de daadwerkelijke naam wordt. De campagne is een eigen initiatief van de banken, en niet ingegeven door druk van toezichthouders, aldus de NVB.

Reageer op dit artikel