“Lloyds Bank is selectief in welke financieel dienstverleners wij voor de bemiddeling accepteren", vertelt Michiel van der Linde, manager Intermediaire Distributie & Service bij Lloyds Bank. "Daarbij maken we afwegingen op basis van eigen waarnemingen en ervaringen. Nu hebben we een extra instrument om deze afweging te maken: de beoordeling door de consument zelf. Dit leidt tot verbetering van de kwaliteit door de hele keten heen”.
Geen invloed
Hij benadrukt dat het intermediair geen invloed op welke klanten wel en welke klanten niet door Lloyds om een review wordt gevraagd. "De adviseur zelf is ook op geen enkele wijze betrokken bij de uitvoering van het onderzoek. Sturing van de resultaten is hierdoor onmogelijk."
Gemiddeld cijfer 9,2
Op basis van de eerste 170 reviews zit het volgens Van der Linde wel snor met de dienstverlening van de adviseurs. "Gemiddeld waarderen onze klanten de dienstverlening van de adviseurs met 9,2."
Reputatie geldverstrekker
Volgens Christian Bouter, directeur van Advieskeuze.nl, is het van belang voor de hele keten om te weten hoe de consument zowel de dienstverlening van de aanbieder als de adviseur heeft ervaren. “Aanbieder en adviseur zijn er samen verantwoordelijk voor hoe de consument de totstandkoming van een hypothecaire geldlening ervaart. Zo kan een aanbieder die niet goed presteert negatief uitstralen op de adviseur die deze aanbieder heeft geadviseerd. En het omgekeerde geldt ook: een slecht adviestraject kan de reputatie van de geldverstrekker schaden."
Terugtrekken Consumentenbond
Vorige week werd bekend dat de Consumentbond zich heeft teruggetrokken als aandeelhouder van Advieskeuze.nl. Volgens de consumentenorganisatie was er inhoudelijk geen rol meer weggelegd voor de bond.