nieuws

‘Adviseur doet er verstandig aan te anticiperen op Kassa-uitzending’

Financiële planning 2047

Consumentenprogramma Kassa wijdt de uitzending van 6 oktober aan de gedaalde premies van de overlijdensrisicoverzekering. In de uitzending komt ook de Kifid-uitspraak aan de orde waarin een adviseur een deel van de premie terug moest betalen aan een klant, omdat hij die onvoldoende op de hoogte had gesteld van de prijsdalingen. Directeur van de Hypotheekbond Jeroen Oversteegen raadt adviseurs aan zich voor te bereiden.

‘Adviseur doet er verstandig aan te anticiperen op Kassa-uitzending’

De Nationale Hypotheekbond maakt online tools waarmee klanten zelf kunnen uitrekenen hoeveel ze kunnen besparen op hun overlijdensrisicoverzekering. “Ik denk dat adviseurs er verstandig aan doen om voor de uitzending daar in ieder geval uiting van te geven bij consumenten. Door aan te geven dat zo’n tool standaard op de website staat.” Naar aanleiding van de ophef rond de ORV-premies, heeft de Hypotheekbond de twee bestaande tools tijdelijk vrij beschikbaar gemaakt voor adviseurs.

Nuances

Bureau DFO stuurde maandag een mailing rond aan adviseurs om hen voor te bereiden op eventuele reacties van klanten. Volgens DFO kan de uitzending het imago van de sector in zijn algemeenheid, maar ook de reputatie van de individuele adviseur aantasten. Het consultancybureau verwacht dat het lastig wordt om in de beperkte tijd van een consumentenprogramma de nuanceringen over te brengen.  DFO zet de nuances daarom nog eens in de mailing.

Volgens DFO moet opgemerkt worden dat:

  • Verzekeraars de eerste kosten over de hele looptijd van de verzekering spreiden
  • Consumenten door wijziging van gezondheid helemaal niet meer in de gelegenheid zijn de verzekering over te sluiten.
  • De inmiddels gestegen leeftijd van de consument leidt, ook binnen de nieuwe tariefstructuur, tot hogere premies.
  • De kosten van advies en bemiddeling in het kader van de omzetting, zeker bij een verpande ORV, de te behalen financiële voordelen minder maken dan de consument wellicht op het eerste gezicht meent.
Reageer op dit artikel