nieuws

Nieuwe ronde in woekerpolisdossier: “Indirecte transparantie is onzin”

Financiële planning 1910

Het woekerpolisdossier gaat vanmorgen weer een nieuwe fase in met de zitting in een collectieve procedure die Vereniging Woekerpolis.nl heeft aangespannen tegen ASR. Tien jaar nadat toenmalig Financieel Ombudsman Jan Wolter Wabeke met de uiteindelijk naar hem genoemde compensatienorm voor beleggingsverzekeringen kwam, is het boek voorlopig nog niet gesloten. Alleen al de Vereniging Woekerpolis heeft aangekondigd nog dit jaar met een vijfde claimprocedure te gaan komen. 

Nieuwe ronde in woekerpolisdossier: “Indirecte transparantie is onzin”

In de procedure van morgen gaat de advocaat van  Vereniging Woekerpolis de zogeheten indirecte transparantie bestrijden waar verzekeraars zich in het woekerpolisdossier op beroepen. Ab Flipse (foto), voorzitter van Vereniging Woekerpolis.nl: “Kosteninhoudingen werden in de contractdocumentatie niet gespecificeerd. Dat hoefde volgens verzekeraars ook niet. Klanten konden de kosten volgens hen afleiden uit de rekenvoorbeelden in de offerte. Dat is natuurlijk pertinente onzin. Daar gaan we de nadruk op leggen.”

Vijfde procedure

De Vereniging heeft vier collectieve procedures lopen, behalve om de ‘nieuwe’ zaak tegen ASR gaat het nu nog om hogerberoepsprocedures in soortgelijke kwesties tegen NN, Aegon en Reaal. Nog dit jaar wil Flipse een vijfde procedure starten. De enige verzekeraars die nu nog gedagvaard moeten worden zijn Achmea, de Goudse en Legal & General. “Omdat Generali en Delta Lloyd onderdeel zijn geworden van verzekeraars waar we tegen procederen, zullen wij tegen deze twee verzekeraars geen dagvaarding meer uit brengen”, aldus Flipse.

Passiviteit intermediair

Hij stelt zich nog altijd te verbazen over de passiviteit van het intermediair. “Het is onbegrijpelijk dat ze hun relaties met een (ex)beleggingsverzekering niet aanmelden bij één van de claimorganisaties. Dat kost hen, maar ook hun relaties niets. Ik heb het afgelopen jaar een aantal intermediairs aan de lijn gehad met de vraag wat ze met hun Allianz-bestand moeten doen, maar ook met de polissen van andere verzekeraars. Ik heb ik hen aangeven dat wanneer ik een Allianz polis heb (of gehad) en zij mijn intermediair zouden zijn, ik hen zou wijzen op hun zorgplicht en zelfs aansprakelijk zou stellen als ze mij niet expliciet hadden en/of hebben gewezen op de gratis claimmogelijkheden.”

Reageer op dit artikel