nieuws

Consumentenbond: ‘Banken sturen consument onnodig langs adviseur’

Financiële planning 2010

Consumenten die hun hypotheek willen aanpassen, worden door geldverstrekkers geregeld onnodig naar een adviseur gestuurd. Ook rekenen banken zelf hoge kosten, waardoor een relatief simpele aanpassing onterecht duur uitpakt. Dat concludeert de Consumentenbond uit eigen onderzoek naar de kosten voor het aanpassen van de hypotheek.

Consumentenbond: ‘Banken sturen consument onnodig langs adviseur’

De Consumentenbond noemt het onzin dat banken hun klanten langs een tussenpersoon sturen voor advies over “simpele handelingen”. Als voorbeeld geeft de bond het oversluiten van de hypotheek om te profiteren van de huidige lage rente. Een “relatief eenvoudig klusje”, aldus de bond, die het onnodig vindt dat Rabobank, SNS, Merius en Reaal de consument hiervoor verplicht langs een adviseur sturen.

‘Tussenpersoon overbodig’

“Voor sommige complexere aanpassingen van de hypotheek, zoals een echtscheiding is het wel verstandig een adviseur in te schakelen. Maar voor dit soort simpele zaken is een tussenpersoon echt overbodig. Banken jagen de consument onnodig op kosten”, zegt directeur Bart Combée (foto) in een persbericht.

De Consumentenbond moppert bovendien over kostenstijgingen ten opzichte van een jaar geleden. Nationale-Nederlanden zou de prijs om de hypotheek ook op naam te zetten van een nieuwe partner hebben vervijfvoudigd. In 2017 kostte die aanpassing € 385, inmiddels rekent NN € 1.995. SNS ruilde het uurtarief van € 125 (met daaraan een maximum van €2.195 of €2.245) in voor vaste adviesbedragen die kunnen oplopen tot wel €2500.

Reageer op dit artikel