nieuws

Zomerserie (4) – Paul Wessels (Tulp Hypotheken): ‘Hoe meer aandacht voor aflossingsvrij, hoe meer onzekerheid bij de consument’

Financiële planning 964

Hoe kijkt de sector vanaf het strand, vanuit een berghut of vanaf het eigen balkon terug op het eerste halfjaar van 2018? En wat kunnen we komende maanden nog verwachten?. Deze zomer stelt amweb dagelijks zeven vragen aan een branchegenoot. Oprichter Paul Wessels zag in mei de eerste hypotheek van Tulp Hypotheken verstrekt worden en blijft in de zomer dichtbij om de ontwikkeling van zijn bedrijf op de voet te volgen.

Zomerserie (4) – Paul Wessels (Tulp Hypotheken): ‘Hoe meer aandacht voor aflossingsvrij, hoe meer onzekerheid bij de consument’

Zet je de dekking voor gevaarlijke sporten aan of lig je risicoloos aan het zwembad in het resort deze zomer?
“Deze zomer even geen vakantie omdat Tulp Hypotheken net is gestart. Ik wil graag aanwezig zijn om alles te volgen. Wel zal ik af en toe wat eerder van kantoor weggaan om een rondje op mijn motor te rijden. Lekker even de wind langs het hoofd en genieten van het Nederlandse land. Gelukkig is er wel uitzicht op een vakantie. In november gaat de risicodekking zeker aan om vervolgens samen in een 4-wheel drive Midden-Amerika te ontdekken.”

Op welk resultaat uit het eerste halfjaar kijk je met veel genoegen terug?
“Natuurlijk ben ik erg trots op de start van Tulp. We hebben met ons team de afgelopen drie jaar hard gewerkt om dit te realiseren. Ondanks enkele forse tegenslagen, hebben we het voor elkaar gekregen. Nu zijn we begonnen en het gaat goed. Tegelijkertijd begint het nu pas. Opnieuw zullen we hard moeten werken, nu om klanten voor ons te winnen en het bedrijf succesvol te maken.”

Met welk project mogen collega’s je aan het strand lastigvallen?
“Collega’s mogen mij zeker lastigvallen met ideeën die goed zijn voor onze klanten of die ons bedrijf beter maken. Of ik nu op het strand lig, wat niet heel vaak gebeurt, of ergens anders mee bezig ben. Ik vind het fantastisch om na te denken over verbeteringen of innovatie. Overigens zijn er wel momenten dat ik zelfs voor mijn collega’s niet bereikbaar ben.”

Waar moet de branche na de zomer haast mee maken?
“Ik vind het belangrijk dat op een juiste en zorgvuldige manier klantdata wordt ontsloten voor beheer. Als we met elkaar vinden dat adviseurs hun zorgplicht op een goede manier moeten invullen, lijkt het mij noodzakelijk om klantmutaties ook aan hen door te geven. In veel gevallen gebeurt dat nog niet. HDN pakt daarin haar rol voor wat betreft het mutatiebericht, maar ook de aanbieders zullen hiermee actiever om moeten gaan.”

Welke discussie mag nu wel eens gesloten worden en hoeft na de vakantie beslist niet heropend te worden?
“De discussie over het verhogen van het aflossingsvrije deel in een hypotheek. Hoe meer aandacht daar naar gaat, hoe meer onzekerheid ontstaat voor consumenten. Het is duidelijk dat dit niet prominent op de agenda staat bij de overheid en er wordt op termijn geëvalueerd. Overigens, zoals ook de staatssecretaris stelt, ‘is een volledig aflossende hypotheek een internationaal gangbaar product dat goed te financieren is op de internationale kapitaalmarkt. Dit draagt bij aan een lagere rente en dus lagere maandlasten voor de consument’. Voor mij is er nu wel voldoende aandacht aan besteed.”

Welk nieuws of welk dossier gaat de sector komend halfjaar bezighouden?
“Ik verwacht dat er de komende periode veel aandacht komt voor het verder ontvlechten van advies en bemiddeling. Door verdere automatisering van het bemiddelingsproces en de introductie van bemiddelingssoftware naast adviessoftware, wordt de scheiding expliciet. Dit wordt versterkt door het opkomen van proposities waarin de zelfwerkzaamheid van de klant wordt beloond met een korting op de advieskosten. Ik verwacht dat deze verdere ontvlechting grote invloed heeft op de inhoud van diensten van deelnemers in de markt. Ik ben ook benieuwd hoe andere aanbieders hierop reageren.”

Welk succes hoop je op de kerst- of nieuwjaarsborrel te kunnen melden?
“Ik hoop op de nieuwjaarsborrel te kunnen melden dat we met Tulp Hypotheken een fantastisch eerste jaar hebben gekend, omdat we aan veel klanten een goede hypotheek met een mooie rente hebben verstrekt. En dat we dit als team hebben waargemaakt!”

Reageer op dit artikel