nieuws

Matthijs Mons: ‘Het intermediair krijgt nog maar heel weinig aangereikt’

Financiële planning 1491

Op 27 september spreekt Matthijs Mons (Yellowtail) op am:hypotheken over robotisering en Artificial Intelligence (AI) in de financiële dienstverlening. Hoe ver zijn we inmiddels en welke kansen zijn er voor de hypotheekadviseur die mee wil gaan in de technologische vooruitgang? In aanloop naar het congres stelden we de Yellowtail-directeur alvast een drietal vragen.

Matthijs Mons: ‘Het intermediair krijgt nog maar heel weinig aangereikt’

Twee jaar geleden was je ook te gast op am:hypotheken om te spreken over digitale ontwikkelingen in de hypotheekmarkt. Wat zijn sindsdien de belangrijkste veranderingen?

“Wat je vooral ziet is dat de mogelijkheden van data nu tractie beginnen te krijgen. Twee jaar geleden was dat alleen nog een belofte. Inmiddels zijn alle grote geldverstrekkers bezig hun processen snel en voorspelbaar te maken op basis van externe databronnen. Die digitalisering is echt losgekomen.

Een andere grote verandering zijn de online hypotheken. En dan bedoel ik niet alleen execution only, maar ook digitaal advies. Gehele of gedeeltelijke digitale bedieningsconcepten beginnen steeds beter ingeburgerd te raken. Elke zichzelf respecterende partij heeft inmiddels wel een online propositie. Er is echt heel veel gebeurd op dat vlak.”

Adviseurs zijn soms sceptisch over de digitalisering van het adviestraject. Hoe overtuig je hen om mee te gaan?

“Geloofwaardigheid bereik je met bewijsvoering. Als andere financieel adviseurs op een bepaald model instappen en daar succes mee hebben, dan kun je het laten zien. En die voorbeelden komen er steeds meer. Ik denk dat het eerst pijn moet gaan doen voor ze serieus gaan bewegen. Bij dat deel van het intermediair dat nu nog in de ontkenningsfase zit, is het dus een kwestie van tijd. Maar het is de vraag of het dan niet al te laat is.

Ik vind overigens ook dat het intermediair nog maar heel weinig aangereikt krijgt in deze richting. Je kunt van kleine advieskantoren niet verwachten dat ze dergelijke grote investeringen doen. Dat geld is er simpelweg niet. Je zou eigenlijk verwachten dat serviceproviders, adviessoftware-leveranciers of desnoods geldverstrekkers ze iets aanbieden. Dat begint nu wel te komen, maar er is nog veel te weinig beschikbaar.”

Hoe kan een adviseur inspelen op de online behoeften van een hypotheekklant?

“Veel adviseurs zoeken naar antwoorden wat ze moeten doen in de online markt. Dat is niet per se execution only. Het is vooral belangrijk de klant zelf te laten beslissen wat hij online wil en kan doen. Je bereikt dan de klanten die op zoek zijn naar een gedeeltelijke online klantreis. We hebben onder andere voor Triodos Bank een geavanceerde oriëntatiemodule gebouwd. Daarin kun je zelf uitzoeken hoe hoog je hypotheek wordt, welke maandlasten daarbij horen en welke opties er bestaan. Dat geeft de klant een belangrijk stuk voorkennis.

Daarna komt de inventarisatie en ook dat kan online. De hele financiële schoenendoos die je moet aanleveren voor een adviseur tot een advies komt. Dat hebben we geregeld via Ockto, waarmee allerlei financiële data heel gemakkelijk kan worden opgehaald en gedeeld. Deze data en de documenten die de klant uploadt komen daarna automatisch in het pakket van de adviseur terecht. Die heeft vervolgens nog maar één adviesgesprek nodig in plaats van twee of drie. En ook in de bemiddelingsfase kan een klant het verloop van de aanvraag online actief blijven volgen.

Het uitgangspunt is dat de klant zelf doet wat hij zelf kan doen. Het intermediair blijft de adviesrol invullen, komt professioneler over en drukt de kosten.”

am:hypotheken 2018 staat helemaal in het teken van maatwerk. Andere sprekers zijn onder meer Paul Schuiling (AFM), Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar), Karin Polman (Florius) en Wouter Schilperoort (Binnenlandse Zaken). Kijk voor het volledige programma en alle sprekers op hypotheken.amweb.nl. Aanmelden met korting kan tot 27 juli.

Reageer op dit artikel