nieuws

Vereniging Woekerpolis.nl overweegt negatieve reclamespotjes

Financiële planning 1050

‘ABC Spaarplan, uw geld, ons pensioen’. Het is een van de ideeën die de afgelopen week opborrelden bij Facebook-gebruikers nadat Vereniging Woekerpolis.nl een prijsvraag had uitgeschreven voor een nieuwe slogan voor het voormalige product van Amev, een van de rechtsvoorgangers van ASR. De vereniging overweegt om dergelijke negatieve spotjes daadwerkelijk in te gaan zetten om een tegenwicht te bieden aan de positieve imagocampagnes van verzekeraars als ASR.

Vereniging Woekerpolis.nl overweegt negatieve reclamespotjes

De Vereniging Woekerpolis.nl had via Facebook een prijsvraag uitgeschreven voor een nieuwe slogan voor het ABC Spaarplan, waarbij beste inzendingen meedingen naar een onderwatercamera. Het leverde tot nu al creatieve vondsten op als ‘ABC, A Bullshit Company’ en ‘ABC Spaarplan. De makkelijkste manier om de directeur rijk te maken’ op.

Reclame met rappers

De verkiezing van de beste parodie op de gelikte brochure van weleer past bij de procedure die Vereniging Woekerpolis voert tegen ASR, maar is volgens voorman Ab Flipse niet bedoeld als inhoudelijke kritiek. “Waarom wij procedures voeren tegen ASR en andere verzekeraars is genoegzaam bekend. Dit is meer een specifieke reactie richting de verzekeraars. Zij zijn nu heel actief met reclamecampagnes waarin integriteit de boventoon voert. Specifiek voor ASR heb je het dan over reclame waarin rappers het hebben over waarden als duurzaamheid en transparantie. Dat roept ergernis op. Ook bij onze leden. Want hoe logisch zijn die spotjes als je een heel belangrijk dossier niet op orde hebt? In het geval van ABC Spaarplan heb je het toch over een paar honderdduizend klanten.”

Beperkt budget

De Vereniging overweegt serieus om met negatieve reclame het minder rooskleurige verleden van de voormalige woekerpolisaanbieders te belichten. “Daarvoor zetten we nu al social media in maar het is ook een mogelijkheid om dat met radio en televisiespotjes te doen of met krantenadvertenties. Al hebben we natuurlijk niet zulke diepe zaken als de verzekeraars. Op het gebied van media hebben we maar een beperkt budget.”

Uitingen van Benneton

Negatief campagne voeren is in Nederland een zeldzaam fenomeen, maar gebeurt volgens Flipse wel. Hij verwijst daarbij naar de ‘vergelijkende’ reclames van telecomaanbieders of de vaak geruchtmakende uitingen van kledingfabrikant Benneton. “Als het effect van dergelijke reclames is dat er weer meer aandacht komt voor het woekerpolisdossier hebben wij ons doel bereikt.”

De echte brochure

Blijft de vraag of de creatieve geesten die nu een negatieve slogan voor het ABC Spaarplan bedachten niet net zo kritisch hadden moeten opletten toen Amev de echte brochure uitbracht. Of zoals een deelnemer aan de wedstrijd schrijft ‘ABC Spaarplan, zelfs een kind weet welke risico’s hieraan kleven (moet alleen wel een professor economie zijn)’.

Toekomst van je kinderen

Volgens Flipse speelden de aanbieders van beleggingsverzekeringen met hun campagnes heel handig in op de wens bij consumenten om het goede te doen voor later. “We hebben op een gegeven moment alle brochures eens naast elkaar gelegd en het klinkt allemaal als een klok. Het straalde echt uit dat je met zo’n product iets deed voor de toekomst van je kinderen, of voor een cruise als je gepensioneerd was of voor het aflossen van je hypotheek.”

Aan de strijkstok

De unit linked beleggingsverzekering is volgens hem in de basis nog steeds een “fantastisch product”. “Wat toentertijd niet duidelijk bij werd gezegd is dat er zoveel kosten op werden ingehouden, dat er zoveel inleg aan de strijkstok bleef hangen. Dan heb je het niet over beurskoersen die omhoog of omlaag kunnen gaan. Iedereen weet dat als je belegt voor de langere termijn -veel beleggingsverzekering werden gesloten voor 30 jaar of meer- je van een bepaald wenkend perspectief mag uitgaan. Maar die vlieger gaat niet op als er 40, 50 of soms 60% van de premie aan kosten opging.”

Reageer op dit artikel