nieuws

Mijn kijk op uitvaartadvies: ‘Laat mensen nadenken over wensen’

Financiële planning 627

“Wat ik vooral belangrijk vind, is dat mensen nadenken over wat ze nu eigenlijk willen voor hun uitvaart. Dat is ook bijna altijd mijn insteek bij een adviesgesprek: wat wilt u als het zo ver is? Zo kan ik een gericht advies geven over de kosten voor de uitvaart en hoe deze het beste zijn te financieren. Maar daarnaast is het ook voor de nabestaanden fijn als hun dierbare wensen bespreekt en vastlegt”, aldus Nico van Peer, eigenaar van Assurantiekantoor Nico van Peer BV.

Mijn kijk op uitvaartadvies: ‘Laat mensen nadenken over wensen’

“Wilt u worden begraven of gecremeerd? Het lijkt nogal direct, maar toch is dat het eerste wat ik mijn klanten vraag als ik mijn advies over uitvaartkosten met ze bespreek. Ik geef aan dat er enorm veel mogelijk is. Zo bespreek ik bijzondere uitvaarten met ze en noem voorbeelden over de keuzes die ze hebben. Dat er meer is dan een standaard rouwauto. En dat men ook kan kiezen voor een thuisopbaring. Bij relaties met een multiculturele achtergrond bespreek ik bijvoorbeeld de mogelijkheid om te worden begraven in eigen land.”

Rustig nadenken

“Ik verwacht niet direct allemaal antwoorden op mijn uitvaartvragen. Ik vind het al fijn als mijn klanten erover nadenken. Daarvoor geef ik ze ook vaak de Monuta Uitvaartwens mee. Hierin staat exact wat er allemaal bij een uitvaart komt kijken, zodat ze rustig kunnen nadenken over wat ze nu eigenlijk willen.”

Attenderen op kosten

“In een eventueel volgend gesprek bespreek ik de kosten die bij de wensen horen en leg ik de risico’s voor. Ik zie dan ineens een bewustwording. Men verwacht over het algemeen namelijk niet dat een uitvaart zóveel kost.”

Koesteren van klanten

“Nieuwe klanten zijn belangrijk, maar ook bestaande klanten vergeten wij niet. We maken periodiek een relatieoverzicht van klanten die nog geen uitvaartverzekering hebben of onderverzekerd zijn. Met hen maak ik een afspraak en bespreek ik wat het niet (voldoende) verzekerd zijn, betekent. Klanten vinden dit prettig, want het niet verzekerd of onderverzekerd zijn komt vaak voort uit onwetendheid en kan achteraf voor verrassingen zorgen.”

Zorgen voor vertrouwensband

“Persoonlijk vind ik het ook fijn om mijn klanten goed te leren kennen. En zij mij. Zo schep ik een vertrouwensband en bespreken ze persoonlijke zaken met me. En dat is heel fijn bij het kunnen geven van een totaaladvies.”

Over Nico van Peer

Eigenaar Assurantiekantoor Nico van Peer BV, Steenbergen
Sinds 1 augustus 1979 • 2.500 relaties
7 medewerkers
Portefeuille particulier/zakelijk: 80/20
Advies en bemiddeling: 120 euro

Dit is een partnerbijdrage van Monuta. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Monuta.

Reageer op dit artikel