nieuws

Menno Luiten (Munt): Noem bankadviseur bij juiste naam

Financiële planning 3010

Daar is de vergelijking tussen autoverkopers en financieel adviseurs weer. Menno Luiten, commercieel directeur van Munt Hypotheken, blaast hem nieuw leven in in een column op de eigen blogsite KopMunt. Volgens Luiten verdienen hypotheekadviseurs in dienst van een bank niet het predicaat adviseur. 

Menno Luiten (Munt): Noem bankadviseur bij juiste naam

Luiten verhaalt in zijn column over de zoektocht naar een nieuwe auto. “Niet zomaar een auto, maar de allerbeste. Je hebt een budget van 35.000 euro en stapt de dichtstbijzijnde autodealer binnen. Deze adviseert je de Renault Clio R.S. te kopen, want die auto past helemaal bij je. Fantastisch, deze man heeft er verstand van, dus je koopt de auto. Je loopt naar buiten en kijkt nog even naar de gevel van de dealer. Daar hangt een bord met heel groot de letters ‘Renault’. Heeft hij mij echt de beste auto voor mijn budget verkocht?”

De beste hypotheek

In het geval van de Renaultdealer is het volgens Luiten klip en klaar dat het gaat om een ‘salesman’. Logisch dus dat deze je een Renault probeert te verkopen. Hij stelt het vreemd te vinden dat het bij banken anders werkt. “Daar heet deze man namelijk wel gewoon adviseur en geen verkoper. Natuurlijk, hij geeft advies. Over wat de beste hypotheek voor mij is op basis van mijn woonwensen, inkomen en nog een paar andere zaken. (…)Maar we weten allemaal dat de kans heel klein is dat de adviseur bij de bank mij de beste hypotheek voor mijn situatie adviseert.”

Kostenbewuste starter

Luiten wijst ook op het verschillende kostenniveau tussen geldverstrekkers en het onafhankelijk intermediair. “Opvallend is het om te zien dat de advieskosten bij een bank over het algemeen lager liggen dan die bij een onafhankelijk hypotheekadviseur. Een bank kan die kosten laag houden, want verdient ook aan de rente. Een onafhankelijk hypotheekadviseur verdient alleen aan het advies. Je zult maar een kostenbewuste starter zijn. Raad eens voor welke adviseur je dan kiest.”

Transparante hypotheekmarkt

De commercieel directeur van Munt vervolgt: “We streven met z’n allen naar een transparante hypotheekmarkt. Stapje voor stapje maken we daarin progressie, maar er is nog veel werk te doen. Laten we beginnen met het beestje bij de juiste naam te noemen. Die Renault heb ik overigens niet gekocht. Doe mij maar een Volvo.”

Reageer op dit artikel