nieuws

ONDERZOEK: Betalen voor clicks haalt nauwelijks wat uit voor hypotheekaanbieders

Financiële planning 5625

Hypotheekaanbieders die via Adwords € 8 tot € 10 per click betalen slepen daar nauwelijks nieuwe klanten mee binnen. Dit stelt adviesorganisatie CACI Digital op basis van een onderzoek naar digital marketing bij Nederlandse hypotheekaanbieders. Deze laten volgens het adviesbureau veel digitale marketing kansen onbenut.

ONDERZOEK: Betalen voor clicks haalt nauwelijks wat uit voor hypotheekaanbieders

Uit de vandaag gepubliceerde Digital Marketing Scorecard 2018, een onderzoek onder 19 hypotheekaanbieders, komt duidelijk naar voren dat een grote meerderheid onvoldoende scoort op basiszaken. Wel zijn deelgebieden zoals social media en zoekmachine-optimalisatie (SEO) bij de meeste partijen sterk ontwikkeld.

‘Rabo als enige onvoldoende’

Knab is volgens CACI Digital toonaangevend als het gaat om digital marketing binnen de Nederlandse hypotheekbranche. De top 3 wordt verder aangevuld met ING en ABN Amro – Rabobank scoort als enige grootbank een onvoldoende. Knab, onderdeel van Aegon, heeft de basics volgens het bureau het best op orde. Ze scoren niet alleen het hoogste cijfer binnen de hypotheekbranche, maar presteren ook beter dan bedrijven in de energie- en verzekeringsbranche, branches die CACI Digital eerder onder de loep heeft genomen.

Zelf  online  afsluiten

Het adviesbureau stel vast dat van de aanbieders alleen MoneYou, onderdeel van ABN Amro, en BijBouwe op het moment van het onderzoek de mogelijkheid boden van het zelf online afsluiten van een hypotheek.
“Dit betekent dat voor de meeste hypotheekaanbieders online leadgeneratie een essienteel element is van hun inspanningen. Door middel van een afgeronde maximale hypotheekberekening kan een hypotheekaanbieder een bezoeker een relevante retargeting display advertentie tonen of men kan via email marketing de gebruiker aansporen om een adviesgesprek aan te vragen. Dit zijn toepassingen die tijdens het onderzoek slechts sporadisch te zien zijn.”

Dure keywords

In plaats daarvan investeren hypotheekaanbieders volgens CACI Digital in dure keywords om leads te genereren voor adviseurs. Leon Gerrits, consultant CACI Digital: “We zien dat er een groep is van hypotheekaanbieders die €8-€10 per click voor een Adwords advertentie betaalt om bezoekers te genereren op hun website. Deze aanbieders hebben echter niet als doel om zelf deze bezoekers te converteren naar een hypotheek, maar verwijzen deze simpelweg door naar adviseurs. Deze adviseurs kunnen op hun beurt een concurrent aanbevelen, waarbij de investering in het verkeer slechts helpt voor naamsbekendheid. Dit kan veel slimmer worden toegepast.”

Reageer op dit artikel