nieuws

Duurzame zelfbouw grafkist wint Final Footprint Challenge

Financiële planning 895

Duurzame zelfbouw grafkist wint Final Footprint Challenge

Ze begonnen als twee verschillende inzendingen, maar besloten onderweg naar de finale hun inzendingen te combineren. Het resultaat: een bijna CO2-neutrale grafkist, die mensen per post kunnen ontvangen en zelf in elkaar kunnen zetten. De combinatie Ecor/Chistann is daarmee winnaar geworden van de eerste Final Footprint Challenge.

De challenge is een initiatief van Stichting Duurzaam Afscheid – opgericht door coöperatie Dela en Yarden Uitvaartorganisatie en Stichting GreenLeave. Met de prijs moet het verduurzamen van uitvaarten sneller gaan. Het leidde dit jaar tot 37 inzendingen van ondernemers binnen en buiten de uitvaartbranche, studenten, experts en andere geïnteresseerden.

Doe-het-zelf-grafkist per post

Beide (gecombineerde) winnende inzendingen haalden individueel de voorronde en kwamen net als acht andere ‘uitvinders’  in de finale. Navied Tavakolly uit Venlo zond vanuit zijn organisatie ECOR biologisch afbreekbare panelen in, die van cellulose of afvalmateriaal worden gemaakt en vrijwel CO2-neutraal zijn. Het product van initiatiefnemer Dingco Geijtenbeek uit Vaassen, Chistann, is een grafkist in een doos. Die wordt geleverd als pakket en nabestaanden zetten deze zelf in elkaar. Kortweg wordt het ook wel een ‘doe-het zelf-grafkist per post’ genoemd.

Vrijwel CO2-neutraal

Tijdens een van de workshops in de aanloop naar de finale, besloten de initiatiefnemers hun krachten te bundelen. Daarmee ontstond een doe-het-zelf-grafkist van biologisch afbreekbare panelen. Een kist die daarmee vrijwel CO2-neutraal is.

Onnodig vervoer

“Met de combinatiewinnaar Ecor en Chistann is de belofte van de Final Footprint Challenge ingelost”, vertelt juryvoorzitter Guido Braam.  “De ‘doe-het-zelf-oplossing’ van Chistann is vernieuwend, want vele kilometers aan onnodig vervoer van lege kisten worden hiermee vermeden. Als deze kisten geproduceerd gaan worden met de Ecor panelen, ontstaat een product dat richting CO2-neutraliteit gaat.”

Geld en ondersteuning

De winnaars ontvangen samen € 5.000 en ondersteuning bij het naar de markt brengen van hun vinding. Voor acht andere finalisten was er een prijs van € 500 om hun idee verder uit te werken.

Reageer op dit artikel