Met de nieuwe dienst, die wordt betaald door de schuldeisers, wordt binnen enkele weken de omvang van het schuldprobleem in kaart gebracht en wordt de schuldenaar naar het juiste loket of de beste oplossing begeleid. Doorverwijzing naar MFS vindt plaats door medewerkers van Flanderijn die bij de dossierbehandeling stuiten op situaties waarin de schuldenaar op geen enkele manier meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen maar wel bereid is met MFS aan de slag te gaan.
Bemiddelbare schuldensituatie
Op basis van een telefonische intake en het invullen van een digitaal vragenformulier onderzoekt MFS of er sprake is van een bemiddelbare schuldensituatie. Er volgt dan een advies aan Flanderijn, die op haar beurt de opdrachtgever adviseert over het te volgen traject. Dat kan bijvoorbeeld een betalingsregeling zijn, het benaderen van andere schuldeisers voor een allesomvattende regeling of een coaching-traject. Ook verwijzing naar de gemeentelijke schuldhulpverlening kan een optie zijn.
Veel drempels
Als incasserende partij kon Flanderijn tot voor kort weinig anders doen dan schuldenaren verwijzen naar de gemeente voor hulpverlening. “Toelating tot gemeentelijke schuldhulpverlening kent echter veel drempels, zoals ook de Ombudsman recentelijk vaststelde. Schuldenaren melden zich niet of te laat en daardoor ontstaan uiteindelijk problematische schulden die kunnen leiden tot loonbeslagen en zelfs huisuitzetting.”
Onvoldoende capaciteit
Volgens Michel van Leeuwen, directielid bij Flanderijn, heeft een toenemend aantal klanten, waaronder banken, energiemaatschappijen, zorgverzekeraars en woningcorporaties, onvoldoende capaciteit hebben om zelf met een passende oplossing te komen voor schuldenaren die wel willen, maar niet kunnen betalen. “Gevolg is dat iedereen door dezelfde incassomolen gaat, terwijl er vaak wel degelijk bereidheid is om meer maatwerk te bieden en maatschappelijk verantwoord te incasseren.”