Vorige week kwam de AFM met een waarschuwing dat hypotheekverstrekkers zich in hun reclamecampagnes er niet op mogen voorstaan dat een een hypotheek bij hen snel geregeld kan zijn. De toezichthouder wijst erop dat ook hypothecaire kredieten onder de reclame-regels voor krediet van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (Bgfo) vallen. Dit betekent dat reclames voor hypothecaire kredieten géén verwijzing mogen bevatten naar snelheid en het gemak van het verkrijgen van het krediet.
Hypotheek binnen week
Rabobank gaf de aanzet tot de wedloop in snelheid door in 2016 de 'Hypotheek binnen een week' te lanceren. Florius ging daar later dat jaar over heen door acceptatie binnen 24 uur toe te zeggen, mits klanten alle benodigde documenten hadden aangeleverd. Merius, het hypotheeklabel van CMIS Group, ging daar vorig jaar tijdelijk onder door met een pilot waarin maximaal 4 uur werd toegezegd.
Afbouwen campagne
Volgens Nanne van Nunen, woordvoerder van Rabobank, voert haar werkgever al sinds dit kalenderjaar helemaal niet meer de campagne ‘Hypotheek binnen een week’. “Rabobank is vanuit de vernieuwde positionering ‘Growing a better world’ bestaande campagnes langzaam aan het omzetten. We zijn vorig jaar al gaan afbouwen met ‘Hypotheek binnen een week’ ter voorbereiding hierop.”
Rust en zekerheid
Van Nunen stelt dat hoewel de bank de boodschap nu niet meer expliciet naar buiten verkondigt, klanten kunnen blijven rekenen op snelle en transparante dienstverlening. “Zeker in de huidige huizenmarkt is het namelijk van groot belang dat de klant snel de zekerheid heeft of hij het huis dat hij op het oog heeft, ook daadwerkelijk kan kopen. Dat geeft rust en zekerheid aan huizenkopers. Deze propositie op ‘snelheid’ betekent overigens geenszins dat Rabobank concessies doet aan haar voorwaarden, advies en zorgplicht.”
Op de hoogte van aankondiging
Ze stelt dat er geen sprake van is geweest dat Rabo bewust de regels niet heeft gezien. “We waren op de hoogte dat de AFM met deze aankondiging zou komen en we zijn hierover ook in gesprek geweest met ze.”
Toekomstige campagnes
Dat laatste geldt ook voor Florius, stelt Jarco de Swart, woordvoerder bij moederbedrijf ABN Amro. “Wij hebben de waarschuwing gezien en gaan ons daaraan houden bij toekomstige campagnes. Op dit moment loopt er geen hypotheekcampagne waarin de snelheid centraal staat. Eerder campagnes hadden nooit als uitgangspunt dat je binnen no time een hypotheek bij ons kon krijgen."
Optimaliseren proces
Het ging volgens hem eerder over het optimaliseren van het proces. "Zodat de klant sneller weet waar hij aan toe is. Bij Florius is er bovendien standaard de onafhankelijke adviseur die ervoor zorgt dat er wel voldoende wordt nagedacht over de vraag of het verstandig is om een hypotheek aan te gaan."
Ten behoeve van intermediair
In een latere reactie stelt Merius dat "de communicatie-uitingen ten aanzien van de acceptatiesnelheid (finaal akkoord binnen 4 uur) zijn uitsluitend gericht op het onder de aandacht brengen van de efficiënte werkwijze van onze servicing-organisatie ten behoeve van het intermediair. (...)Wij handelen derhalve in lijn met wet- en regelgeving. Uiteraard zullen wij alle uitingen doorlopend kritisch blijven beoordelen."