nieuws

ABN Amro: ‘Euriborhypotheek was eerlijk product met eerlijke prijs’

Financiële planning 1977

Adviseurs van ABN Amro hadden de instructie om klanten die een Euriborhypotheek afsloten expliciet te informeren dat de renteopslag zowel zou kunnen dalen als stijgen. Dat zei hypotheekdirecteur Anton Bosch van de bank gisteren in de uitzending van Radar. Volgens Bosch heeft zijn organisatie altijd een eerlijk product verkocht en nooit verdiend aan de verhoging van de renteopslag.

ABN Amro: ‘Euriborhypotheek was eerlijk product met eerlijke prijs’

Bosch zat maandagavond bij presentator Antoinette Hertsenberg aan tafel om uit te leggen waarom de bank zich niet neerlegt bij twee gerechtelijke uitspraken over de Euriborhypotheek. Volgens het gerechtshof heeft ABN Amro klanten niet goed uitgelegd hoe de voorwaarden van die hypotheek konden veranderen. De bank gaat in cassatie.

Geen financieel motief

“We zijn het fundamenteel oneens met die uitspraak”, zei Bosch bij Radar. De bank heeft € 96 miljoen euro gereserveerd voor compensatie van zo’n 5.000 klanten met een Euriborhypotheek. De suggestie dat financiële motieven een rol spelen om het vonnis bij de Hoge Raad aan te vechten, verwierp hij. “De reden is dat wij menen dat we een eerlijk product in de markt hebben gezet waar we op een eerlijke manier mee om zijn gegaan. Als we deze zaak verliezen, zullen we zo spoedig mogelijk tot uitbetaling overgaan.”

Instructie aan adviseurs

De bank houdt zich vast aan een zin in de algemene voorwaarden voor de Euriborhypotheek: ‘De bank behoudt zich het recht voor de opslag aan te passen’. Maar volgens Bosch was dit niet de enige manier waarop klanten werden geïnformeerd. “We hebben onze adviseurs de instructie mee te geven in het gesprek altijd aan te geven dat het om een variabele opslag gaat.”

In de offerte opnemen dat behalve de hypotheekrente ook de renteopslag variabel was, achtte de bank destijds niet nodig. Bosch vindt dat hij voldoende open is geweest. “Het was een eerlijk product voor onze klanten met een eerlijke prijs.” Wel gaf hij bij Radar toe dat met de lessons learned van deze hypotheek, ABN Amro in de toekomst wellicht anders zou handelen.

Geld toegelegd

Volgens Bosch was verhoging van de renteopslag nodig, omdat de kosten voor de bank om geld te lenen in die periode veel hoger waren dan nu. “We hebben zeker niet extra verdiend aan de renteopslag. Een hele periode hebben we zelfs veel geld toegelegd op deze periode.”

De verwachting is dat het arrest van de Hoge Raad zo’n anderhalf jaar op zich laat wachten. ABN Amro wil alleen een spoedprocedure als consumentenstichtingen toezeggen dat ze dan afzien van individuele claims. Anders worden alle procedures gezamenlijk te belastend voor de bank, aldus Bosch.

Reageer op dit artikel