nieuws

Advies grootbanken doorlopend krediet schiet tekort

Financiële planning 1222

Advies grootbanken doorlopend krediet schiet tekort

Het advies van de Nederlandse grootbanken op het gebied van doorlopend krediet schiet op een aantal punten tekort. Zo leggen veel adviseurs de voor- en nadelen van een vaste of variabele rente niet uit en komt ook de uiteindelijke prijs van het krediet niet aan bod. Dit blijkt uit onderzoek van NIKWA, het Nederlands Instituut voor Kwaliteitstests onder de vier grote banken.

Middels de mystery shopping methode werden acht verschillende vestigingen van ABN Amro, ING, Rabobank en SNS Bank -dat vanaf 1 januari verder gaat als de Volksbank- in een landelijke test onderzocht. De testpersonen maakten een afspraak voor een adviesgesprek en lieten zich adviseren over een doorlopend krediet van 6.000 euro voor een nieuwe inrichting van hun huis. Voor de maandelijkse aflossing van het krediet stond tot 150 euro ter beschikking.

Voor- en nadelen van vaste en variabele rente vaak niet uitgelegd
De adviesverlening vertoonde volgens het NIKWA “kleine tekortkomingen.” Zo werden vaak de voor- en nadelen van de vaste en variabele rente niet uitgelegd en noemde slechts 50% van de adviseurs bij ING en Rabobank het totaal te betalen bedrag (geleend bedrag plus rente na afloop van de theoretische duur van het krediet. Bij SNS Bank deed 66% van de adviseurs dit, bij ABN Amro liet geen enkele adviseur dit achterwege. In 66% van de bezoekjes kregen de testklanten een schriftelijke offerte mee naar huis.

Niet-inhoudelijke aspecten van de dienstverlening
De mysteryshoppers beoordeelden ook niet-inhoudelijke aspecten van de dienstverlening. Zo ervoeren ze vaak een gebrek aan privacy: slechts 41% van de adviesgesprekken vond in een aparte en discrete ruimte plaats waar men niet door andere klanten gehoord of gestoord wordt. De meeste privacy ervoeren de testpersonen bij de ABN Amro (88%) en de minste bij de SNS Bank waar alle adviesgesprekken bij de adviesbalie bij de entree van het filiaal plaatsvonden waardoor er nauwelijks privacy was. Daarentegen heeft de adviseur bijna altijd de indruk gegeven dat hij/ zij in de wensen van de klant geïnteresseerd was (gemiddeld 91%).

Reageer op dit artikel