De Jager erkent wel dat de serviceprovider niet betrokken is bij het advies en geen
klantcontact heeft, aldus de OVFD, "maar ziet hierin geen aanleiding voor een aparte positie in de wet of een kostenvergoeding vanuit de aanbieder naar de serviceprovider".
De organisatie is bang dat de consument tweemaal zal moeten gaan betalen voor dezelfde werkzaamheden, als aanbieders de vervallen kosten van de serviceprovider niet omzetten in een lagere rente of premie. "Wij zijn er niet van overtuigd dat dit door marktwerking tot stand zal komen." De OVFD is daarom blij dat De Jager expliciet aangeeft per kanaal verschillende prijzen te willen zien. "Jammer is dat de minister hier geen wettelijke verplichting van maakt."
Dat ook aanbieders een dienstverleningsdocument moeten gaan verstrekken, juicht OVFD toe. De koepelorganisatie is blij dat De Jager waakt voor "misrepresentatie van de kosten". Ze vraagt tot slot duidelijkheid over de wijze waarop provisie over bestaande contracten per 1 januari 2013 betaald moet worden.