Klachtenberg bij Kifid kalft af

Kifid is er in geslaagd de klachtenvoorraad in een jaar tijd met een kwart terug te brengen. Eind 2010 lagen er nog ruim tweeduizend klachten op behandeling te wachten, tegen bijna 2.800 een jaar eerder. "De maatregelen om de in het recordjaar 2009 opgelopen achterstand versneld weg te werken, sorteren effect", zo prijst het bestuur van het klachteninstituut zichzelf.

"Met het versnellen van de interne doorstroom en assistentie van externe juristen wordt het inhaalprogramma in 2011 verder doorgezet."
Vorig jaar kwamen er gemiddeld 559 klachten per maand binnen en handelde Kifid er maandelijks gemiddeld 619 af. Over het hele jaar gezien dienden consumenten 14% minder klachten in over financiële producten en service van banken, verzekeraars en andere financiële dienstverleners: 6.719 versus 7.818. De daling was het grootst bij de klachten over effecten (35%) en levensverzekeringen (32%). Het aantal klachten over hypotheken nam af met 14%. Alleen het aantal klachten over schadeverzekeringen steeg, en wel met circa 12%. 
In tegenstelling tot de Ombudsman Financiële Dienstverlening kregen de Geschillencommissie en de Commissie van Beroep, als gevolg van de doorstroom uit 2009, juist beduidend meer zaken voorgelegd. Zo steeg het aantal zaken voor de Geschillencommissie van 443 naar 609 en voor de Commissie van Beroep van 6 naar 27.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.