Beleggingen leveren lage rendementen op, terwijl de lage kapitaalmarktrente en stijgende levensverwachting om hogere voorzieningen schreeuwen. Volgens de toezichthouder kampt de sector bovendien met overcapaciteit. "De productie van individuele levensverzekeringen staat onder druk vanwege de recente economische recessie, de ernstige reputatieschade die de sector heeft opgelopen én de introductie van het banksparen. Sinds het derde kwartaal 2008 is hierin ieder kwartaal een daling te zien. In de tweede helft van 2010 is sprake van een versterkte teruggang."
De schadeverzekeraars kennen een vrij stabiel netto resultaat: € 1.138 mln tegen € 1.236 mln in 2009. De autoverzekeringenbranche presteerde echter slecht: "Deze laat gemiddeld genomen een verlieslatend kernbedrijf zien".
In het verslagjaar legde DNB vijf keer een herstelplan op aan verzekeraars "waarvan de solvabiliteit zo sterk was gedaald dat de belangen van polishouders in gevaar dreigden te komen". In juni eindigde deze situatie bij Ineas in een faillissement. DNB stelde daarnaast drie keer een stille curator aan en legde in een enkel geval een productiestop op.
Mercedes-Benz Insurance Services